Formula 1: Povratak na Zandtvoord nakon 1985. godine

Formula 1 1. ruj 202117:13 > 17:14
DPPI/PANORAMIC

VN Nizozemske vraća se u Formulu 1 prvi puta nakon 1985. na novoj inačici staze Zandvoort – donosimo sve o stazi, povijesti VN Nizozemske i statističke podatke uoči 13. utrke F1 prvenstva 2021.

Staza Zandvoort izgrađena je, kao i Silverstone, 1948. kada se nakon Drugoga svjetskog rata motorsport euforija širila Europom, a VN Nizozemske prvi se puta našla u F1 kalendaru 1952. kada je Alberto Ascari predvodio 1-2-3 pobjedu za Ferrari u godini osvajanja svoga prvog naslova prvaka, piše MAXF1.net.

Nizozemska je u svojoj F1 povijesti 30 puta bila dio kalendara, sve na stazi Zandvoort, a od 1952. do 1985. samo se triput nije vozilo u toj zemlji (1954., 1956. i 1957.). Nizozemska je sa svojih 30 utrka na 15. mjestu zemalja po broju održanih utrka, a na vrhu su Velika Britanija (73), Italija (71) i Monako (67).

Prva inačica staze, na kojoj se vozilo 17 utrka od 1952. do 1972., bila je duga 4193 metra, a na drugoj se vozilo šest utrka od 1973. do 1978. Promjene na drugoj inačici staze, koja je produljena na 4226 metara, odnose se na izbacivanje brze šikane Stalenveld i uvođenje sporije varijante Panoramabocht.

Godine 1979. staza je dodatno usporena šikanom iza zavoja Hodenvlak, a 1980. izbačen je zavoj Hodenvlak i zamijenjen šikanom Marlborobocht i na toj se inačici staze vozilo do dosad posljednje održane utrke 1985.

U odnosu na inačicu staze iz 1985. zavoji broj 3 i 14 (koji su dobili ime po bivšem direktoru staze Johnu Hugenholtzu i nizozemskom vozaču Arieu Luyendyku) sada su nagnuti i to za velikih 18 stupnjeva, dvostruko više od nagnutoga zavoja na Indianapolisu, kako bi se povećala brzina prolaska što će dovesti do većih opterećenja na gume.

Posljednji, 14. zavoj, prolazi se punim gasom uz bočno ubrzanje veće od 4g, a iako je zavoj dizajniran kako bi ga suvremeni F1 bolidi mogli proći punim gasom uz otvoreni DRS, FIA ipak nije htjela riskirati za prvo izdanje utrke na novoj stazi pa će se DRS moći aktivirati iza posljednjega zavoja.

Staza se nalazi blizu pješčanih dina pokraj plaže pa vjetar ponekad nanosi pijesak na stazu što utječe na prianjanje što je problem s kojim se momčadi obično susreću na stazi u Bahrainu.