
Yuki Tsunoda ulazi u svoju petu sezonu u Formuli 1 i ujedno petu u juniorskoj momčadi Red Bulla, a Japanac će biti suočen s četiri godine mlađim debitantom Isackom Hadjarom – što može Tsunoda učiniti da impresionira svoje šefove u Red Bullu ili će morati potražiti drugo mjesto za nastavak F1 karijere?
Tsunoda je bio nesumnjivo razočaran kada su vodeći ljudi Red Bullova F1 programa odabrali Liama Lawsona kao novoga momčadskog kolegu Maxa Verstappena iako Novozelanđanin ima samo 11 F1 utrka u svojoj karijeri, donosi MAXF1.net.
Tsunoda ih nakon četiri pune sezone ima 87, ali očito nije učinio dovoljno da impresionira Helmuta Marka i Christiana Hornera koji ga po svemu sudeći ne vide kao budućnost svoga F1 programa.
Ali pomalo čudno, odlučili su ga zadržati i petu sezonu u svojoj juniorskoj momčadi, koja služi za razvoj mladih talenata, ali ako Tsunoda u četiri sezone nije pokazao dovoljno veliki napredak za promociju u glavnu momčad, zašto ga onda uopće zadržati?
Razlog vjerojatno leži u činjenici što osim Hadjara nijedan drugi junior nije dovoljno spreman za Formulu 1 budući da 17-godišnji Arvid Lindblad tek treba debitirati u Formuli 2 ove sezone nakon sjajne prve F3 sezone u kojoj je završio četvrti s četiri pobjede.
Ako Tsunoda pobijedi Hadjara to će mu teško biti argument za promociju u Red Bull, a ako izgubi to je još čvršći argument da Red Bull raskine suradnju s Japancem, posebno jer na kraju ove sezone Honda odlazi u Aston Martin.
Tsunoda je u prosincu 2024. podijelio otkaze svojim menadžerima Mariju Miyakawi and Luisu Alvarezu i sada surađuje s Diegom Menchacom s kojim će tijekom sezone raditi na pronalasku novoga radnog mjesta u Formuli 1 ukoliko se nešto značajno ne promijeni u Red Bullu odnosno ukoliko Lawson ne podbaci u Red Bullu ili Lindblad ne bude dovoljno dobar u Formuli 2.
Yuki Tsunoda rođen je 11. svibnja 2000. i prvi je F1 vozač u povijesti rođen u novom mileniju, a svoju je trkaću karijeru započeo u kartingu kojega je zahvaljujući svom ocu prvi puta isprobao s četiri godine.
Yukijev otac bavio se Gymkhana utrkama te je bio njegov mehaničar dugi niz godina, a kad se povukao s te pozicije i dalje mu je ostao velika potpora u njegovoj trkaćoj karijeri.
Tsunodino prvo iskustvo u utrkama jednosjeda datira iz 2016. kada je nastupao u japanskoj Formuli 4 za momčad Le Beausset Motorsports za koju je odvozio dvije utrke i ostvario jedno pobjedničko postolje, a 2017. nastavlja se utrkivati u istoj trkaćoj seriji.
Uoči 2017. Tsunoda prelazi u momčad Honda Formula Dream Project i završava treći u prvenstvu s tri pobjede i šest pobjedničkih postolja, a 2018. postaje prvak toga natjecanja u istoj momčadi sa sedam pobjeda, 11 postolja i 10 pole positiona.
Tsunoda se krajem 2018. počeo pripremati za prelazak u Europu te je u Abu Dhabiju tijekom tri dana odvozio gotovo 1000 kilometara u Dallarinoj GP3 šasiji iz 2016., a 2019. postaje član Red Bullove juniorske momčadi.
Japanac 2019. nastupa u europskoj Formuli 3 u kojoj nakon 16 utrka završava deveti za momčad Jenzer Motorsport s jednom pobjedom, a odvozio je i 14 utrka u seriji Euroformula Open u kojoj je završio četvrti, također s jednom pobjedom.
Te godine Tsunoda je prvi puta iskusio bolid Formule 2 na testiranju u Abu Dhabiju u 12. mjesecu za momčad Carlin za vrijeme kojega je odvozio 1066 kilometara uoči svoje debitantske sezone u toj seriji.
Tsunodin zapanjujući uspon kroz trkaće serije jednosjeda nastavio se 2020. u Formuli 2 u kojoj je nastupao za momčad Carlin, a prvo postolje ostvario je već na drugom vikendu sezone na Red Bull Ringu gdje je završio drugi.
Na putu prema trećem mjestu u poretku vozača Formule 2 Tsunoda je ostvario tri pobjede i osvojio naslov debitanta godine, a paralelno je odradio i nekoliko privatnih testova s AlphaTaurijem i natjecao se u Castrol Toyota Racing seriji u kojoj je završio četvrti.
Tsunoda je krajem godine potvrđen kao AlphaTaurijev vozač za F1 sezonu 2021. te je odradio i dan testiranja na kraju sezone, a tome je dodao još nekoliko privatnih testova u Italiji sa svojom novom momčadi.
Šef AlphaTaurijeve F1 momčadi, u kojoj su pod imenom Toro Rosso svoje prve F1 sezone odradili i Sebastian Vettel, Carlos Sainz i Max Verstappen, smatra da je Tsunoda izuzetno talentiran i da oduševljava brzim učenjem, a od njega očekuje da već nakon nekoliko utrka bude na razini Pierrea Gaslyja koji je prošle godine ostvario prvu pobjedu u Formuli 1.
Tsunoda je drugim najbržim vremenom na predsezonskim testiranjima u Bahrainu još više podigao očekivanja uoči svoje debitantske sezone koja će za Hondu ujedno biti i posljednja sezona u Formuli 1….barem se tada tako činilo.
Momčad AlphaTaurija je imala jako dobru sezonu 2021. u kojoj je Gasly uspio završiti na postolju u Azerbajdžanu, a sve osim tri utrke osvajali su barem po jedan bod.
Tsunoda je imao dobro otvaranje sezone u Bahrainu gdje je završio deveti, ali uslijedio je težak period u kojem se navikavao na zahtjeve Formule 1 i najbolja utrka bila mu je posljednja u sezoni u kojoj je završio na četvrtom mjestu ispred momčadskoga kolege.
Japanac je imao priličan broj sudara na treninzima i u kvalifikacijama, a mučio se i s kontrolom temperamenta u situacijama kada mu stvari nisu išle prema planu. Gasly ga je uvjerljivo pobijedio s omjerom 21:1, a u utrkama je situacija bila tek nešto bolja – Gasly je imao omjer 16:5.
Sezonu su završili na sedmom mjestu nakon što su izgubili borbu s Alpineom za 13 bodova unatoč sjajnoj posljednjoj utrci sezone u kojoj su osvojili čak 22 boda, a Tsunoda je svoju debitantsku sezonu završio na 14. mjestu, pet pozicija iza Gaslyja uz tek 29% njegovoga broja bodova.
AlphaTauri imao je težak početak nove ere Formule 1 2022. s bolidom koji je povremeno konkurirao za bodove, a najkonkurentniji su bili u Azerbajdžanu gdje su osvojili deset bodova.
Momčad je vodila borbu s Haasom za osmo mjesto u poretku konstruktora, ali su izgubili za dva boda i završili na devetom mjestu s 35 bodova od čega je Gasly osvojio 23.
Tsunoda je smanjio broj grešaka u odnosu na prvu sezonu i performansama se približio Gaslyju koji je u kvalifikacijama bio uspješniji 13:9 što je puno bolje od omjera 21:1 iz prve sezone.
Japanac je samo četiri puta završavao u krugu osvajača bodova na putu prema 17. mjestu u poretku vozača, a najbolji rezultat bilo mu je sedmo mjesto iz Imole.
Gasly je 2023. otišao u Alpine, a momčad je dovela Nycka de Vriesa koji je oduševio u Monzi 2022. u Williamsu kada je mijenjao bolesnoga Albona.
Zbog nekonkurentnoga bolida na otvaranju sezone Japanac je samo dvaput bio u bodovima u prvih deset utrka i bio uspješniji u kvalifikacijama od Nizozemca 8:2.
Ali nakon deset utrka Red Bull se zahvalio de Vriesu i vratio Ricciarda koji je napustio McLaren na kraju 2022., a nakon što je Ricciardo slomio ruku na treningu u Nizozemskoj priliku je dobio Liam Lawson.
Takvim raspletom Tsunoda je imao čak trojicu momčadskih kolega tijekom sezone 2023., a momčad se u prvom dijelu sezone mučila sa sporim bolidom koji je u posljednjoj trećini sezone postao puno bolji.
Iako su bili blizu da prestignu Williams u borbi za sedmo mjesto, AlphaTauri se morao zadovoljiti s osmim mjestom u posljednjoj sezoni pod tim imenom budući da su za 2024. preimenovani u Visa Cash App RB Formula One Team, uz bližu suradnju s glavnom momčadi Red Bulla.
Tsunoda je 14. mjestom u poretku ponovio rezultat karijere iz 2021. iako je 2023. osvojio gotovo dvostruko manje bodova (32:17).
Tsunoda je 2024. nastavio s istim momčadskim kolegom Ricciardom od kojega je puno bolje otvorio sezonu i bio vodeći momčad druge Red Bullove momčadi koja je opet promijenila ime u Visa Cash App RB Formula One Team.
U prve dvije utrke Tsunoda i Ricciardo mučili su se biti u krugu osvajača bodove, a Japanac je završavao na 14. i 15. mjestu.
Sedmo mjesto Tsunode u Australiji nakon Russellova sudara i kazne za Alonsa dovelo je RB na šesto mjesto u poretku koje će držati veći dio sezone, što je označilo početak sjajnoga niza Japanca s pet osvajanja bodova u šest utrka, uključujući dva sedma mjesta.
Ricciardo se mučio pratiti Tsunodin tempo, izuzevši sprint u Miamiju gdje se kvalificirao i završio na četvrtom mjestu, a na prve bodove u regularnoj utrci Australac je morao čekati Kanadu gdje je bio osmi.
Tsunoda je nakon devetoga mjesta u Mađarskoj imao negativni niz od sedam utrka bez bodova, a u tom periodu je Ricciardo donio jedan bod iz Belgije, a Lawson, koji ga je zamijenio nakon Singapura, je osvojio jedan bod u Austinu.
Mokri uvjeti u Brazilu, gdje su se i kvalifikacije i utrka vozili isti dan, odgovarali su RB-u pa je Tsunoda imao najbolje kvalifikacije u F1 karijeri na trećem mjestu, dva mjesta ispred Lawsona, a u utrci je u jednako teškim uvjetima završio sedmi, treći puta u sezoni.
Ali na nezadovoljstvo Tsunode, Red Bull je odlučio promovirati Lawsona u glavnu momčad nakon očajne sezone Sergija Pereza iako je Japanac u kvalifikacijama bio bolji od Ricciarda 13:5 i sa čistih 6:0 pobijedio Lawsona te ostvario rezultat karijere s 12. mjestom u poretku vozača.
Red Bullovi šefovi su procijenili da se Lawson bolje nosi pod pritiskom i pokazuje puno više u svojim prvim utrkama u Formuli 1 u odnosu na Tsunodu kojemu je 2024. bila četvrta sezona u Formuli 1.
Tsunodin novi momčadski kolega bit će viceprvak Formule 2 iz 2024. Francuz Isack Hadjar, što će Japancu biti peti momčadski kolega otkako je 2021. stigao u Formulu 1 u momčad iz Faenze nakon Gaslyja, de Vriesa, Ricciarda i Lawsona, ali čak i pobjeda protiv novoga kolege možda mu neće biti dovoljna za promociju u Red Bull ukoliko se Lawson uspije dobro snaći pokraj Verstappena.
Još jedna okolnost koja Tsunodi ne ide na ruku je odlazak Honde iz Red Bulla na kraju 2025. i partnerstvo s Aston Martinom za 2026. tako da će sezona 2025. biti ključna za Tsunodin nastavak karijere u Formuli 1.
Nova sezona Formule 1 kreće 14. ožujka, a izravne prijenose pratite samo na Sport Klubu.
Gledatelji u Hrvatskoj program regionalnog sportskog kanala Sport Klub i ubuduće će moći pratiti na Telemachu, Total TV-u, OptiTV-u i preko platforme EON koja je dostupna svim gledateljima.
Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?
Budi prvi koji će ostaviti komentar!