Pratite F1 na SK: ‘Oktanski cirkus’ vraća se u Europu, na stazu gdje je poginuo Senna

Automoto 16. svi 202512:07 0 komentara
xEibner-Pressefoto/Memmlerx EP via Guliver

Nakon prve četvrtine prvenstva Formula 1 dolazi u Europu gdje počinje niz od tri utrke u tri vikenda, a prvi od njih vozi se u Imoli gdje će Pirelli prvi puta donijeti novu najmekšu mješavinu guma, a Franco Colapinto debitirat će za Alpine.

Prvih šest utrka sezone prošlo je uglavnom u znaku dominacije McLarena koji je slavio pet puta i koji uvjerljivo vodi u poretku konstruktora, a Oscar Piastri vodeći je čovjek prvenstva s četiri pobjede, od čega tri uzastopne na posljednje tri utrke, donosi MAXF1.net.

U Imolu će nekoliko momčadi donijeti poboljšanja na svoje bolide, ali to bi se moglo nastaviti i na idućim utrkama budući da je samo tjedan dana kasnije Monako, a tjedan kasnije Španjolska gdje će debitirati i nove restrikcije po pitanju fleksibilnosti prednjih krila.

POVEZANO

Ova sezona je ujedno i posljednja u trenutnom ugovoru staze u Imoli i vrlo je vjerojatno da staza iduće sezone neće biti u kalendaru Formule 1 nakon što se 2020. vratila u kalendar prvi puta od 2006.

VN Emilije Romagne prvi se puta vozila 2020. kao jedna od tri utrke u Italiji, do čega je dovela pandemija koronavirusa, na dobro poznatoj stazi u Imoli koja nosi naziv Autodromo Enzo e Dino Ferrari.

Prva utrka na stazi u Imoli održana je 1980. i bila je domaćin VN Italije koja se jedino te godine nije vozila u Monzi, a utrka je zadržana u F1 kalendaru od 1981. pod imenom VN San Marina.

Staza je bila duga 5040 metara, ali je značajno usporena 1995. nakon tragičnih događaja na VN San Marina 1994. kada su živote izgubili Roland Ratzenberger i Ayrton Senna.

Kako bi se staza usporila, izuzetno brzi lijevi zavoj Tamburello na početku kruga presječen je s brzom kombinacijom lijevoga, desnoga i lijevoga zavoja, a vrlo blagi desni zavoj Villeneuve zamijenila je brza kombinacija od lijevoga i desnoga zavoja prije zavoja Tosa koji je ostao isti.

Zavoji Acque Mineralli također su usporeni, a promjenjeni su i lijevi zavoji Rivazza, posebno drugi koji je postao značajno sporiji. Promjene je doživjela i posljednja kombinacija zavoja Variante Bassa koja se od 1995. sastoji od jedne umjesto dvije šikane.

Navedene promjene značajno su usporile bolide pa je pole position iz 1995. bio čak 5.7 sekundi sporiji od 1994. iako su vremena po krugu 1995. na ostalim stazama bila uglavnom brža ili slična unatoč smanjenju obujma motora s 3.5 na 3.0 litara.

Staza se u toj konfiguraciji, uz tek manje promjene, koristila u Formuli 1 do 2006. kada je odvožena posljednja utrka na toj konfiguraciji staze, a staza Autodromo Enzo e Dino Ferrari vratila se u Formulu 1 2020. kao domaćin VN Emilije Romagne.

U svom F1 povratku nakon 14 godina staza je doživjela promjene u posljednjem sektoru jer je nestala prijašnja posljednja šikana Variante Bassa koju su zamijenila dva blaga desna zavoja što je u kombinaciji s puno bržim bolidima donijelo puno kraća vremena po krugu. Staza je s tom promjenom skraćena s 4959 na 4909 metara.

Najbrži krug iz 2006. odvozio je Michael Schumacher u Ferrariju F248F1 u drugom dijelu kvalifikacija (te godine uvedeni su Q1, Q2 i Q3 kao tri segmenta kvalifikacija) u vremenu 1:22.579 (prosjek 216.185 km/h), a Valtteri Bottas je 2020. osvojio pole position s najbržim krugom u Q3 u vremenu 1:13.609.

S prosječnom brzinom pole position kruga iz 2020. od 240.1 km/h Imola je peta najbrža staza u kalendaru za 2020. nakon Monze (262 km/h), Silverstonea (251.6 km/h), Mugella (251.2 km/h) i Spa Francorchampsa (249.0 km/h).

Za dobro vrijeme po krugu u Imoli vozači trebaju bolid koji je dobar prilikom promjene smjera, što je ključno u brzom prvom sektoru gdje se nalaze dvije brze šikane Tamburello i Villeneuve, a ubrzanje iz sporih zavoja ključno je u zavoju Tosa i drugom zavoju Rivazza.

Jako važno je i stabilno ponašanje bolida preko rubnika koji su na nekim mjestima prilično visoki, a po pitanju potrošnje guma i kočnica staza se nalazi otprilike u sredini po zahtjevnosti u F1 kalendaru.

S obzirom da je staza vrlo uska, pretjecanja su jako teška pa je rezultat kvalifikacija izuzetno važan, a najbolja prilika za pretjecanje svakako je na kočenju za prvi zavoj, nakon najdužega pravca na kojem vozači mogu koristiti DRS.

Karakteristike staze

Nova mješavina guma C6 debitirat će u Imoli budući da je Pirelli za ovaj vikend odabrao najmekši trio smjesa u svojoj ponudi za 2025. godinu (C4, C5 i C6). Bit će to prvi put da će vozači koristiti C6 na bolidima ove sezone jer tu mješavinu nitko od njih nije koristio na testu u Bahrainu, ali već za tjedan dana uslijedit će nova prilika budući da će se iste gume koristiti i u Monaku.

Homologirana za upotrebu na stazama koje najmanje opterećuju gume, C6 bi mogla pružiti još bolje prianjanje tijekom jednoga kruga, posebno jer je površina Imole manje abrazivna od prosjeka.

Teško je zamisliti da se koristi za utrku, ali podaci prikupljeni u Imoli, a zatim i u Monaku i Montrealu, omogućit će Pirellijevim inženjerima da procijene hoće li ju donositi u drugom dijelu sezone.

Prošle godine, strategija s jednim zaustavljanjem pokazala se najkonkurentnijom. Petnaest vozača započelo je utrku na medium gumama (C4), tri na hardu (C3) i dva na softu (C5). Tvrđe mješavine su se pokazale najboljima, nudeći vrlo konzistentne performanse, s ograničenom degradacijom, unatoč temperaturama staze iznad 50 °C. Oni koji su započeli na mekoj gumi morali su odraditi dva zaustavljanja.

Bit će zanimljivo vidjeti hoće li prelazak na mekšu smjesu u usporedbi s prošlom godinom imati učinka. Postoji samo jedna DRS zona s ograničenim mogućnostima pretjecanja na drugim mjestima, uz to što je gubitak vremena u boksu najveći u kalendaru. Svi ovi faktori zajedno čine jedno zaustavljanje obaveznom tradicijom na ovoj stazi.

Izravne prijenose akcije na stazi u Imoli pratite ekskluzivno na Sport Klubu.

Gledatelji u Hrvatskoj program regionalnog sportskog kanala Sport Klub i ubuduće će moći pratiti na Telemachu, Total TV-u, OptiTV-u i preko platforme EON koja je dostupna svim gledateljima.

Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?

Budi prvi koji će ostaviti komentar!