Staza Algarve International Circuit u Portimau puna je uspona i padova i 2020. je ušla u F1 kalendar kao potpuno nova staza u F1 kalendaru iako su momčadi na njoj testirale 2009., a staza je uoči prošlogodišnje utrke dobila i novi asfalt što je Pirelliju predstavljalo još jednu nepoznanicu.
Novi asfalt za vozače je značio manje prianjanja, a nakon godinu dana korištenja situacija bi trebala biti nešto bolje pa je moguće da unatoč nešto sporijim bolidima ove sezone vidimo novi rekord staze, donosi MAXF1.net.
Iako je staza napravljena 2008. svojom konfiguracijom s velikim promjenama visine čini se kao staza staroga kova, a zbog svoje širine vozačima pruža nekoliko mogućih putanja kroz zavoje što olakšava pretjecanja.
Staza ima velik broj različitih vrsta zavoja, od sporih, srednje brzih i brzih, a poseban izazov su i brojni slijepi zavoji u kojima vozači ne vide vrh zavoja dok mu prilaze zbog stalnih promjena visine.
Najsporiji zavoji su treći i četvrti, a najbrži zavoj je posljednji kojega današnji bolidi bez problema prolaze punim gasom u osmoj brzini, čak i u utrci s punim spremnikom goriva, dok na izlazu postižu brzine blizu 300 km/h.
Jedna od najzahtjevnijih kombinacija zavoja su zavoji šest i sedam – vozači prilaze šestom zavoju u osmoj brzini pri brzini od gotovo 300 km/h, a zatim skreću i koče za spori desni zavoj koji se prolazi u trećoj brzini, pri čemu često blokiraju prednji desni kotač koji je pri skretanju udesno manje opterećen.
Startno ciljni pravac je najduži na cijeloj stazi (950 metara), a drugi najduži (440 metara) povezuje treći i četvrti zavoj, uz period punoga gasa od izlaza iz drugoga zavoja do kočenja za četvrti zavoj koji traje oko devet sekundi.
Prošlogodišnju utrku osvojio je Lewis Hamilton s pole positiona koji je osvojio koristeći srednju mješavinu Pirelijevih guma (C2), a u utrci je slavio strategijom jednoga ulaska u boks koristeći C2 i C1 gume.
Pirelli će, kao i prošle godine, u Portimao donijeti svoje tri najtvrđe komponente guma (C1, C2 i C3) koje će vozači ove sezone prvi puta koristiti nakon što su u Bahrainu i Imoli na raspolaganju imali tri srednje mješavine (C2, C3 i C4).
Počeci VN Portugala – Porto i Monsanto (1958. – 1960.)
Prva VN Portugala vozila se 1958. na 7500 m dugoj stazi Porto, a osvojio ju je Stirling Moss u Vanwallu s pole positiona, u sezoni u kojoj je četvrti puta zaredom završio drugi u poretku vozača.
Portugal je bio domaćin F1 utrke i 1959. na 5425 m dugoj stazi Monsanto, a pobjednik je opet bio Stirling Moss, ovoga puta za upravljačem Cooper Climaxa s kojim je osvojio i pole position i najbrži krug.
VN Portugala vratila se na stazu Porto 1960. duljine 7407 metara, a s ukupnom udaljenošću od 407.385 km to je najveća udaljenost od svih F1 utrka u povijesti Portugala. Pobijedio je Jack Brabham u Cooper Climaxu, u godini u kojoj je osvojio svoj drugi od tri naslova prvaka nakon što je godinu dana ranije osvojio prvi.
Estoril domaćin VN Portugala 13 uzastopnih godina (1984. – 1996.)
Formula 1 u Portugal se vratila 1984. na stazi Estoril na kojoj se vozila 13 uzastopnih godina – prvih deset utrka (1984. – 1993.) vozilo se na 4350 metara dugoj konfiguraciji, a 1994. staza je usporena jer je brzi zavoj Tanque zamijenjen sporom kombinacijom Gancho što je krug produljilo za 10 metara.
Prvu pobjedu na stazi Estoril 1984. ostvario je Alain Prost u McLarenu s TAG-ovim 1,5-litrenim V6 turbo motorom, u godini u kojoj je izgubio borbu za naslov prvaka od momčadskoga kolege Nikija Laude za samo pola boda koji je te godine osvojio svoj treći i posljednji naslov prvaka.
Prost je uz Mansella najuspješniji vozač na VN Portugala s tri pobjede, Moss ima dvije pobjede, a čak devet vozača ima po jednu pobjedu (od aktivnih vozača samo Hamilton).
Ayrton Senna je na VN Portugala 1985. u Lotus Renaultu osvojio svoj prvi pole position, a dan kasnije ostvario je i prvu pobjedu u Formuli 1 u kišnim uvjetima u utrci u kojoj je samo Michele Alboreto završio u istom krugu sa Sennom, s više od minute zaostatka.
Nigel Mansell pobijedio je 1986. što mu je bila peta pobjeda u sezoni, a Williams je dvije utrke prije kraja sezone osigurao konstruktorski naslov iako će Mansell i Piquet ostati bez vozačkoga naslova kojega će u dramatičnoj posljednjoj utrci u Adelaideu osvojiti Prost u McLarenu.
Prost je slavio 1987. i 1988. u McLarenu, a Gerhard Berger pobijedio je 1989. za Ferrari u sezoni koja je prošla u dominaciji McLarenovih vozača Prosta i Senne.
Mansell je 1990. ostvario drugu pobjedu u Portugalu, ovoga puta vozeći za Ferrari, a 1991. jedinu pobjedu u ovoj zemlji upisao je Riccardo Patrese u Williams Renaultu.
Mansell je treću i posljednju pobjedu na Estorilu ostvario 1992., u svojoj dominantnoj sezoni u kojoj je osvojio 14 pole positiona i 9 pobjeda u 16 utrka, a Michael Schumacher je 1993. ostvario prvu pobjedu u sezoni i drugu u karijeri za Benetton Ford.
Damon Hill pobijedio je momčadskoga kolegu Davida Coultharda u dvostrukoj pobjedi Williamsa 1994. što mu je bila treća pobjeda zaredom, a time je došao na samo bod zaostatka od Michaela Schumachera koji je propustio posljednje dvije utrke u Italiji i Portugalu zbog ignoriranja crne zastave na VN Velike Britanije.
Coulthard je ostvario prvu od 13 pobjeda u Formuli 1 na VN Portugala 1995. u dominantom vikendu za Williams Renault u kojem je osvojio pole position, pobjedu i najbrži krug, a Michael Schumacher uspio je razdvojiti Coultharda i Hilla na drugom mjestu za Benetton.
Na posljednjoj F1 utrci na Estorilu 1996. Hill je osvojio pole position s 0.009 sekundi ispred momčadskoga kolege Jacquesa Villeneuvea, ali mladi Kanađanin uspio je slaviti ispred momčadskoga kolege i ostati u borbi za naslov prvaka, utrku prije kraja prvenstva. Williamsu je to bila šesta i posljednja dvostruka pobjeda te sezone.
Povratak VN Portugala nakon 24 godine (2020.)
Nakon 24 godine Formula 1 vratila se u Portugal na stazi Algarve International Circuit 2020. koja je prvi puta bila domaćin F1 utrke, ali na kojoj su F1 momčadi testirale još 2009.
Lewis Hamilton ostvario je najuvjerljiviju pobjedu te sezone i 92. u karijeri čime je srušio rekord Michaela Schumachera, a Valtteri Bottas i Max Verstappen upotpunili su pobjedničko postolje.
Bottas je prestigao Hamiltona u prvom krugu dok je lagana kiša učinila skliski Portimao još skliskijim, a Verstappen je izašao široko u trećem zavoju te je imao kontakt s Perezom u Racing Pointu u četvrtom zavoju koji se nakon toga izvrtio i pao na začelje poretka.
Sainz je iskoristio sjajan start na soft gumama i prestigao oba Mercedesa koji su se mučili zagrijati tvrđe medium gume, ali kad su ih zagrijali nakon pet krugova dogodilo se neizbježno pa je Bottas prestigao Sainza uz pomoć DRS-a na početku šestoga kruga dok je Hamilton učinio isto krug kasnije.
Verstappen se uspio oporaviti i prestići McLarenove vozače, ali tada je već kasnio više od četiri sekunde za Mercedesima i nije ih uspio ugroziti.
Bottas je držao vodeću poziciju dok se Hamilton žalio na prednju lijevu gumu, ali nekoliko najbržih krugova nakon 15 kruga omogućili su mu da sustigne i prestigne Bottasa na početku 20. kruga uz pomoć DRS-a na glavnom pravcu.
Verstappen je soft gume zamijenio mediumum nakon što ga je krenuo sustizati Leclerc u Ferrariju na medium gumama, ali nakon toga nije pokazao očekivanu brzinu jer su Mercedesi vozili podjednako brzo na značajno starijim medium gumama.
Hamilton je u boks ušao u 40. krugu i uzeo novi set hard guma, kao i Bottas krug kasnije iako je htio uzeti soft gume kako bi pokušao nešto drukčije od Hamiltona, a Britanac je dodatno povećao svoju prednost jer je Finac imao problema sa zagrijavanjem guma.
Verstappen je završio treći za Red Bull, što mu je deveto postolje u prvih 12 utrka 2020., a Leclerc je odvozio sjajnu utrku za Ferrari i završio četvrti čime se probio na peto mjesto u poretku vozača, bod ispred Pereza u Racing Pointu.
Gasly je startao na softu i prestigao Pereza u posljednjim krugovima utrke za peto mjesto, a Perez je nakon sudara s Verstappenom u prvom krugu soft gume zamijenio mediumom te je treću dionicu odradio na softu koje su počele popuštati u posljednjim krugovima.
Sainz je iskoristio Perezove probleme i prestigao ga u posljednjem krugu u borbi za šesto mjesto, a Meksikanac je završio sedmi nakon što je u prvom krugu bio posljednji.
Ocon i Ricciardo završili su osmi i deveti za Renault, a Francuz je startao 11. na medium gumama na kojima je vozio čak 53 kruga prije nego ih je zamijenio novim softom.
Vettel se probio s 15. startnoga mjesta i završio deseti za Ferrari što mu je tek drugi bod u posljednjih šest utrka.
Raikkonen je imao sjajan prvi krug na soft gumama dok je na stazi padala lagana kiša, ali je postupno padao kroz poredak i završio 11. ispred Albona u Red Bullu koji je imao još jednu razočaravajuću utrku u borbi za ostanak u Red Bullu 2021.
Treninge, kvalifikacije i samu utrku na VN Portugala gledajte na Sportklubu, a evo i detaljnog rasporeda:
PETAK (12:30) 1. slobodni trening
PETAK (16:00) 2. slobodni trening
SUBOTA (13:00) 3. slobodni trening
SUBOTA (16:00) Kvalifikacije
NEDJELJA (16:00) Utrka