Gledajte na SK: Najbrža F1 staza dobiva novitete, jedna momčad ima novog vozača

Automoto 28. kol 202416:44 0 komentara
HOCH ZWEI via Guliver

Formula 1 dolazi na legendarnu Monzu koja u kalendaru nije bila samo jedne godine i koja ima najveću prosječnu brzinu kruga, a ove godine dobila je i novi asfalt i rubnike koji će imati veliki utjecaj na pripremu bolida – donosimo sve detalje o stazi, statistiku i povijest VN Italije.

Nakon povratka Formule 1 nakon ljetne stanke prošloga vikenda u Nizozemsku, najbrži vozači i bolidi vraćaju se u akciju na legendarnu Monzu, najbržu stazu u kalendaru koja je za ovu sezonu dobila novi asfalt i bolju infrastrukturu, donosi MaxF1.

Najvažnija vijest uoči Monze je promjena vozača u Williamsu budući da je momčad promovirala svoga F2 juniora, Argentinca Franca Colapinta, umjesto Logana Sargeanta koji nije impresionirao u svojoj drugoj sezoni i koji je teško razbio poboljšani FW46 na Zandvoortu.

Norris i McLaren u Nizozemskoj su pokazali dosad najveću moć ove sezone i smanjili vodstvo Verstappena i Red Bulla na 70 odnosno 30 bodova, devet utrka prije kraja sezone.

Brza Monza odgovarat će aerodinamičkoj učinkovitosti Red Bulla RB20, ali nužnost korištenja rubnika ističe njihove nedostatke koji su ih skupo koštali u Singapuru prošle i Monaku ove godine dok je McLaren od prošle godine napravio korak naprijed po pitanju aerodinamičke učinkovitosti.

Ferrari je imao ohrabrujuću utrku na Zandvoortu s trećim i petim mjestom, unatoč tek šestom i desetom startom mjestu, a u Monzi treba očekivati da će biti tradicionalno jaki – prošle godine Sainz je vodio s pole positiona i na kraju završio treći iza nedodirljivih vozača tada dominantnoga Red Bulla.

Red Bull i Verstappen su pet utrka bez pobjede, ali ono što može zabrinuti Norrisa je da je u tih pet utrka osvojio bod manje od Verstappena (76 – 75).

S druge strane, McLaren može ohrabriti što su u posljednjih pet utrka smanjili Red Bullovu prednost za čak 63 boda (167 – 104) i uz trenutnu Perezovu formu izgledaju kao favoriti za konstruktorski naslov.

KARAKTERISTIKE STAZE

Legendarna Monza bila je domaćin utrka Formule 1 više nego ijedna druga staza – otkako se od 1950. vozi svjetsko prvenstvo, Monze u kalendaru nije bilo samo jednom.

Monza je podjednako slavna zbog atmosfere, velikih brzina koje se na njoj postižu i zanimljivih utrka. Svakako je riječ o najglasnijem mjestu u kalendaru jer bolidi voze punim gasom oko 80% kruga, a jednako su glasni i ‘Tifosi’ koji svake godine u velikom broju navijaju za svoj Ferrari.

Invazija publike na stazu na kraju utrke postala je dio tradicije Velike Nagrade Italije, baš kao i ceremonija na pobjedičkom postolju.

Jedan od nedostataka su kratke utrke zbog najveće prosječne brzine kruga u cijelom kalendaru, ali Monza zato ima šarm kojim se može mjeriti malo koja utrka, a tome svakako doprinosi i činjenica da se staza od svoga otvorenja 1922. godine nije puno promijenila.

Najveća promjena dogodila se 1960-ih godina zbog sigurnosnih razloga, kada je značajno smanjena duljina kruga. Dotad je krug bio dug oko 10 km, a ovalni nagnuti dijelovi zamijenjeni su sporim šikanama kako bi se bolidi usporili.

Nagnuti ovalni dio stare Monze ostaje stalni podsjetnik na bogatu prošlost ovoga trkališta sadašnjim i budućim generacijama vozača i navijača.

I dok se trenutno spominje utrka ulicama Rima, a Imola je posljednji puta vožena 2006., Monza ostaje klasik među utrkama Formule 1 i simbolično označava kraj europskog dijela sezone.

Zbog svoje jedinstvene konfiguracije, naglasak pri podešavanju bolida je na što većoj brzini na pravcu, dobroj stabilnosti na kočenju i trakciji na izlasku iz zavoja. Zato bolidi imaju najravnija krila u cijeloj sezoni kako bi se postizale što veće brzine, zbog čega su bolidi dosta nemirni u zavojima.

Kočnice su izuzetno opterećene, unatoč dobrom hlađenju na dugim pravcima, ali zbog najvećih brzina u cijeloj godini, energije kočenja izuzetno su visoke.

OVOGODIŠNJI NOVITETI U MONZI

Najvažnija promjena za ovogodišnju VN Italije tiče se asfalta. Staza je krenula u proces obnove i modernizacije svojega pogona, s ciljem osiguravanja svoje budućnosti, a dio prve faze ovog posla bilo je kompletno presvlačenje cijele staze novim asfaltom.

Osim toga, neki od podvožnjaka su promijenjeni: onaj kod Santa Maria delle Selve i dva na ravnom dijelu između šikane Ascari i Parabolice, uz izgradnju potpuno novoga koji povezuje ulaz Vedano s Parabolicom, s ciljem odvajanja pješaka i vozila. Osim toga, obnovljeni su sustavi za prikupljanje vode i odvodnju.

U radu je sudjelovala posada od 240 ljudi i 92 vozila. Nakon što je dovršena, početkom kolovoza tim Pirellijevih inženjera izvršio je inspekciju nove podloge, razmjenjujući podatke s FIA-om i momčadima, u pripremi za posljednju europsku utrku sezone Formule 1.

Kako to obično biva kod novopostavljenog asfalta, podloga je glađa od prethode i tamnije je boje. Ovaj posljednji čimbenik imat će utjecaj na temperaturu staze, koja bi, ako sunce bude sjalo, mogla postati toplija nego u prošlosti, dosežući čak preko 50 °C.

U teoriji, nova bi površina trebala ponuditi bolje prianjanje, što će utjecati na performanse guma i njihov raspon radne temperature. Vrlo je vjerojatno da će evolucija prianjanja na stazi biti vrlo visoka tijekom vikenda, a tome će pridonijeti i utrke Formule 3, Formule 2 i Porsche Supercupa.

STRATEGIJE

Ovo je staza na kojoj je vrijeme potrebno za zaustavljanje u boksu jedno od najdužih u godini pa je, na papiru, strategija jednog zaustavljanja najbrža.

U praksi će biti važno procijeniti kakav bi učinak nova površina mogla imati na ponašanje gume tijekom dužeg vremenskog razdoblja, kako u smislu performansi tako i u smislu degradacije.

Prošle godine utrka je bila vrlo linearna, s dvije tvrđe smjese koje su bile jasan izbor – 17 od 20 vozača odlučilo je startati na C4 (medium), dok su samo trojica – Hamilton, Bottas i Magnussen – preferirala C3 (hard).

Četrnaest vozača bilo je u boksu samo jednom, šest ih je bilo dva puta, iako je u Piastrijevom slučaju to bilo zbog potrebe za promjenom prednjeg krila nakon sudara s Hamiltonom.

Preostalih pet – Gasly, Zhou, Lawson, Hulkenberg i Magnussen – prihvatili su ovu strategiju jer je pad performansi zbog guma već bio prevelik u prvom krugu.

Vikend u Monzi započinjemo s treninzima u petak (13:30 i 17:00 sati), program se nastavlja u subotu s posljednjim treningom (12:30) te kvalifikacijama koje započinju u 16 sati. Kao ‘šećer na kraju’, utrka je zakazana za nedjelju s početkom u 15 sati, a sve to pratite ekskluzivno na kanalima Sport Kluba.

Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?

Budi prvi koji će ostaviti komentar!