
Nakon najsporije staze u kalendaru u Monaku, Formula 1 vraća se na klasičnu stazu u Barceloni s kojom ćemo završiti niz od tri utrke u tri vikenda, a na kojoj će debitirati nova pravila oko fleksibilnosti krila i na kojoj će Pirelli donijeti najtvrđe gume u svojoj ponudi – kako će to utjecati na odnos snaga među momčadima?
Barcelona je uvijek dobar pokazatelj konkurentnosti bolida s dobrom mješavinom srednje brzih i brzih zavoja, a otkako je 2023. nestala spora šikana prosjek brzine kruga skočio je s 219 km/h na skoro 235 km/h, donosi MaxF1.
Ove godine Barcelona je deveta utrka sezone i označava ulazak u drugu trećinu prvenstva od 24 utrke, a mogla bi biti značajna i zbog strožih procedura testiranja fleksibilnosti prednjih krila.
Pod vertikalnim opterećenjem od 60 N (oko 6 kg) krilo se ne smije savijati više od 10 mm (dosad 15 mm), a uvode se i nove vrste opterećenja pod kutem i rotacijom, što bi testove trebalo približiti stvarnim opterećenjima koja krila doživljavaju pri velikim brzinama.
Momčadi vješto koriste fleksibilnost krila kako bi smanjili napadni kut pri velikim brzinama i smanjili otpor zraka, što im ujedno omogućuje da koriste veći nagib koji im pomaže pri manjim brzinama, bez straha da će pri velikim imati previše preupravljanja odnosno prianjanja na prednjim kotačima.
Preostaje za vidjeti kako će nova pravila utjecati na odnos snaga među momčadima koje za nova pravila u Barceloni znaju još od prošle godine kako bi imali dovoljno vremena da pripreme nova, strukturno ojačana krila.

Circuit de Catalunya već tradicionalno označava povratak cirkusa Formule 1 u Europu, a svojom je raznolikom konfiguracijom odličan pokazatelj forme bolida.
Do 2013. staza se zvala Circuit de Catalunya, a nakon sponzorskog ugovora s gradskim vijećem grada Barcelone zove se Circuit de Barcelona – Catalunya.
Staza nije previše popularna, ponajviše zbog malog broja pretjecanja i nezanimljivih utrka, što je posljedica njezine konfiguracije s puno brzih zavoja, kao i činjenice da momčadi na njoj najviše testiraju i jako ju dobro poznaju.
Barcelona je redovita postaja zimskih testiranja. Momčadi posljednjih godina najviše vremena provode upravo na ovoj stazi, zbog čega momčadi na utrku dolaze potpuno spremni, s detaljno razrađenim postavkama bolida. Ipak, razlike u temperaturi između veljače i svibnja zahtjevaju određene korekcije na postavkama.
Koji god razlog tome bio, utrke su često vrlo nezanimljive – 1999. bili smo svjedoci tek jednom pretjecanju tijekom cijele utrke (prema nekim statistikama ‘čak’ četiri!) dok je 2011. prvi puta u posljednjih 11 godina pobijedio bolid koji nije krenuo s najbolje startne pozicije. Doduše, pobjedio je Sebastian Vettel koji je krenuo drugi.
Uvođenje KERS-a i DRS-a donekle je poboljšalo situaciju po pitanju pretjecanja, a prvi je zavoj najprikladnije mjesto ukoliko vozač koji želi napasti uspije dobro odvoziti posljednjih nekoliko zavoja. Druga je prilika deseti zavoj nakon kojeg slijedi vrlo spori lijevi zavoj. On je promijenjen 2004. kada je postao oštriji, dok istovremeno nudi dosta prostora na izlazu.
Staza je izmijenjena i 2007. kada je umjesto brzog pretposljednjeg zavoja ubačena vrlo spora šikana, kako bi bolidi bili bliže pri izlasku na startno ciljnu ravninu i time se omogućilo lakše pretjecanje. Ta je konfiguracija aktualna i danas.

To se nije pokazalo posebno uspješnim jer su pretjecanja podjednako rijetka, a staza je izgubila vrlo atraktivnu sekvencu od dva brza desna zavoja koje su bolidi prolazili gotovo punim gasom.
Zbog mnogo brzih zavoja, momčadi koriste velike količine downforcea kako bi stazu prošli u najkraćem vremenu. Gume se jako troše i griju, a motor i kočnice nisu posebno opterećeni. Posebno je izazovan zavoj broj 9 u koji se ulazi s više od 200 km/h, a izlazi s oko 250 km/h, a za vrijeme po krugu posebno je bitan treći sektor s vrlo sporim zavojima koji vode na startno ciljnu ravninu.
Bolid koji je konkurentan u trećem sektoru ima vrlo dobru trakciju i može očekivati dobre nastupe u Monaku i Kanadi. Također, za dobro vrijeme u trećem sektoru bitno je ne pregrijati gume u brzim zavojima prva dva sektora.
Treninge, kvalifikacije i samu utrku u Barceloni pratite od petka do nedjelje – ekskluzivno na kanalima Sport Kluba.
Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?
Budi prvi koji će ostaviti komentar!