Formula 1 vraća se u akciju ovoga vikenda u Bahrainu s prvom utrkom sezone – donosimo pregled najvažnijih promjena, uključujući tehničke detalje, ograničenje budžeta i sprint utrke.
TEHNIČKE PROMJENE
Nakon Zhouove nesreće na prošlogodišnjoj VN Velike Britanije, u kojoj se njegov Alfa Romeo prevrnuo na startu utrke i prevrnut klizio asfaltom prema barijerama, FIA je odlučila postrožiti zahtjeve za strukturu kod prevrtanja iznad vozačeve glave dok će ti propisi za 2024. biti još stroži, donosi MAXF1.net.
Kako bi vozači imali nešto bolju vidljivost, retrovizori su 50 mm širi pa je njihova širina povećana sa 150 na 200 mm.
Minimalna masa bolida ostaje kao i prošle godine (798 kg) iako je inicijalno trebala biti smanjena na 796 kg, ali to se neće dogoditi zbog težih guma.
Talijanski proizvođač i službeni F1, F2 i F3 dobavljač guma Pirelli ove godine u ponudi ima i novu C1 mješavinu koja je mekša od prošlogodišnje što znači da je manja razlika do susjedne mješavine C2 koja je ostala ista kao i prošle godine.
Pirelli u ovogodišnjoj ponudi i dalje ima i prošlogodišnji C1 (ove godine to je C0) koju će koristiti za najzahtjevnije staze poput Silverstonea tako da je paleta guma za suho proširena s pet na šest mješavina.
Novost za 2023. je i ojačana konstrukcija prednjih guma koja bi trebala smanjiti podupravljanje.
SPORTSKE PROMJENE
Nakon što je 2021. i 2022. Formula 1 uvela po tri sprint vikenda u sezoni, ove godine nas očekuje šest sprint vikenda – Azerbejdžan, Austrija, Belgija, Katar, SAD i Sao Paulo.
Svaka momčad u sezoni smije potrošiti dodatnih 300 000 $ po sprint vikendu kako bi se kompenzirali mogući dodatni troškovi nastali u sprint utrci – 300 000 x 6 sprint vikenda = 1.8 mil.$), ali zato više nema dodatnih olakšica u slučaju bilo kakvih oštećenja u sprint vikendu.
Kako bi se isprobali mogući novi zanimljivi formati (‘Revised Qualifying Format’, RQF), tijekom dva trkaća vikenda u sezoni isprobat će se obavezno korištenje samo hard guma u Q1, medium guma u Q2 i samo soft guma u Q3, a za vrijeme takvoga vikenda vozači će na raspolaganju imati 11 umjesto uobičajenih 13 setova guma za suho.
FINANCIJSKE PROMJENE
Ograničenje budžeta je 135 milijuna dolara po momčadi ukoliko se održi 21 utrka, a ukoliko ih bude manje ili više budžet se dobiva dodavanjem ili oduzimanjem 1.2 milijuna po utrci razlike.
Zato je ograničenje budžeta za 2023. ,ukoliko se održe planirane 23 utrke, 135+2*1.2=137.4 milijuna dolara.
Kad se tome doda 1.8 milijuna dolara zbog šest sprint vikenda dobivamo ukupan iznos od 139.2 mil. dolara.
Red Bullova kazna i restrikcije aerodinamičkih testiranja (ART)
Red Bull je zbog kršenja ograničenja budžeta iz 2021. kažnjen za ovu sezonu s 10% manje vremena u zračnom tunelu.
Zbog skale koja uspješnijim momčadima ionako daje manje vremena za razvoj, Red Bull je 2023. trebao imati 70% vremena od 7. momčadi prvenstva iz 2022. (Aston Martin), ali će zbog dodatnoga smanjenja od 10% imati 63% vremena od 7. momčadi prvenstva koja ima referentnih 100% vremena.
U satima to znači da će Aston Martin kao sedma momčad imati 400 sati godišnje, a Red Bull će zbog kazne imati 63% vremena (252 sati) umjesto 70% (280 sati).
Za prvi dio godine (1.1. – 30.6.) poredak se formira na temelju prošlogodišnjega poretka konstruktora, a za drugi dio godine (1.7. – 31.12.) poredak se formira na temelju poretka konstruktora na datum 30.6.
Red Bullova kazna vrijedi za cijelu 2023. odnosno za period od 12 mjeseci, bez obzira na to koji budu 30.6. – od koeficijenta C im se odbija 10%.
VOZAČKE PROMJENE
Na kraju prošle sezone napustila su nas četiri vozača – Sebastian Vettel (Aston Martin), Mick Schumacher (Haas), Daniel Ricciardo (McLaren) i Nicholas Latifi (Williams).
Vettel i Latifi vjerojatno se više neće vraćati u Formulu 1 dok su Ricciardo i Schumacher postali testni i rezervni vozači – Australac u Red Bullu, a Nijemac u Mercedesu i McLarenu.
Zamijenit će ih povratnik Nico Hulkenberg (Haas) i tri debitanta – Logan Sargeant (Williams), prošlogodišnji četvrti u Formuli 2, Oscar Piastri (McLaren), F2 prvak iz 2021., i Nyck de Vries, F2 prvak iz 2019. i prvak Formule E iz 2020.
Što se tiče prelazaka iz jedne u drugu momčad, Alonso je prešao iz Alpinea u Aston Martin, a Gasly iz AlphaTaurija u Alpine.
PROMJENE U VODSTVU MOMČADI
Promjene su zahvatile i vodeće ljude pojedinih momčadi pa je tako Frederic Vasseur postao novi šef Ferrarijeve F1 momčadi, a u Alfa Romeu ga je zamijenio Alessandro Alunni Bravi koji je ostao i glavni upravljački direktor Sauber Grupe.
Andreas Seidl napustio je McLaren s pozicije šefa momčadi i postao glavni izvršni direktor Sauber Motorsporta zbog Audijevoga preuzimanja švicarske momčadi 2026. koja će ove godine posljednji puta nositi ime Alfa Romeo.
Seidla je u McLarenu zamijenio Andrea Stella koji je bio dosadašnji trkaći direktor, a Williams se rastao s Jostom Capitom i doveo dosadašnjega glavnog stratega Mercedesa Jamesa Vowlesa na mjesto šefa momčadi.
Gledatelji u Hrvatskoj program regionalnog sportskog kanala Sport Klub mogu pratiti na Telemachu, Total TV-u, Optima Telekomu i preko platforme EON koja je dostupna svim gledateljima.
Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?
Budi prvi koji će ostaviti komentar!