Što čeka vozače na jednoj od najatraktivnijih F1 staza?

Automoto 24. kol 202216:24 > 16:28 0 komentara
AP Photo/Hassan Ammar

Formula 1 vraća se nakon ljetne stanke i to na jednu od najatraktivnijih staza u kalendaru Spa Francorchamps koja je doživjela nekoliko važnih promjena uoči ovogodišnje utrke – donosimo pregled povijesti VN Belgije, karakteristike staze i prošle rezultate. Treninge, kvalifikacije i utrku moći ćete pratiti na kanalima Sport Kluba.

Uoči ove sezone Spa Francorchamps doživio je neke od najvećih promjena u suvremenoj eri Formule 1, ali Pirelli i momčadi donekle znaju što očekivati budući da se krajem srpnja na toj stazi vozila 24-satna utrka GT World Challenge Endurance prvenstva, donosi MAXF1.net.

Staza je u pet zavoja dobila novi asfalt, izletna zona u slavnom Eau Rougeu je proširena kako bi se povećala sigurnost, a dodane su i nove šljunčane zamke na izlazu iz nekoliko zavoja kako bi se vozače više kaznilo za pogreške bez negativnoga utjecaja na sigurnost.

VN Belgije 2022. – Što donosi renovirani Spa Francorchamps?

Vozači će zato morati više paziti da u tim zavojima ostanu unutar granica staze, ali to ujedno i povećava vjerojatnost nanošenja šljunka na stazu, posebno na izlazu iz prvoga zavoja La Source koji je uvijek poprište velike gužve na startu utrke.

Promjene tehničkoga pravilnika od VN Belgije

FIA je uoči VN Belgije ratificirala promjenu tehničkoga pravilnika za ostatak sezone kako bi kontrolirali razinu vertikalnih oscilacija, ali i razinu potrošenosti metalnih graničnika u podnici kako bi se momčadi spriječilo da koriste trikove s fleksibilnom podnicom.

  • fleksibilnost središnjega dijela podnice – promjene s ciljem kako bi se redefinirali zahtjevi za metalne graničnike i blokove oko rupa za mjerenje debljine odnosno potrošenosti drvene daske u sredini podnice
  • mjerenje vertikalnih oscilacija – FIA uvodi obavezno mjerenje i poštivanje granica ovoga parametra kako bi se zaštitilo zdravlje vozača i povećala sigurnost.
MAXF1.net

Broj utrka: 66 (1950. – 2021., Spa Francorchamps 54, Zolder 10, Nivelles 2)
Broj krugova: 44
Duljina kruga: 7004 m
Duljina utrke: 308.052 km

Rekord kruga u utrci: 1:46.286 (Valtteri Bottas, Mercedes W09, 2018.)
Apsolutni rekord kruga: 1:41.252 (Lewis Hamilton, Mercedes F1 W11, Q3, 2020.)

REKORDI (nakon utrke 2021.)
Pobjede: Michael Schumacher (6), Ferrari (18)

Pole positioni: Lewis Hamilton (6), Ferrari (14)
Najbrži krugovi: Alain Prost (6), Ferrari (19)
Pobjednička postolja: Lewis Hamilton (10), Ferrari (48)
Prvi startni red: Lewis Hamilton (9), Ferrari (40)

Utrka u vodstvu: Michael Schumacher (10), Ferrari (36)
Bodovi: Lewis Hamilton (184.5), Ferrari (535.5)

Spa Francorchamps najdraža je staza mnogih vozača i navijača i s pravom se smatra jednom od najboljih staza u kalendaru, ako ne i najboljom.

Eau Rouge vjerojatno je najslavniji zavoj na svijetu koji pruža zapanjujući prizor u kojem bolidi s više od 300 km/h prilaze snažnoj uzbrdici, testiraju granice fizike – lijevo, desno, lijevo, nakon čega nastavljaju juriti prema ardenskoj šumi.

Spa je prava vozačka staza i njeno svladavanje smatra se ultimativnim izazovom u svijetu motorsporta. Sedmerostruki svjetski prvak Michael Schumacher opisuje Spa kao svoju omiljenu stazu, a Sebastian Vettel naglasio je da ‘Spa ima neke od najboljih serija zavoja u Formuli 1.’ Zaista, teško se prisjetiti da je ijedan vozač kritizirao ovu slavnu stazu.

Isprve se vozilo na javnim cestama, a krug je bio dug oko 14 km, nakon čega je 1979. staza skraćena kako bi se unaprijedila sigurnost. Sve do 2000. dijelovi staze koristili su se kao dijelovi cestovnoga prometa, uključujući Eau Rouge. Današnja verzija staze je duljinom od 7 km najduža staza u kalendaru Formule 1.

Brzina i duljina kruga samo su neki od izazova ove staze. Poznato je i nepredvidivo vrijeme ardenske mikroklime, što znači da se vozači često moraju nositi s posve različitim uvjetima tijekom jednoga kruga. Nije neobično da kiša pada na zavoju La Source, a da je potpuno suho na Les Combesu.

Iako mnogi dugi ravni dijelovi zahtjevaju nizak downforce, Eau Rouge, Pouhon i Blanchimont zahtjevaju posve drukčije aerodinamičko podešenje za optimalno vrijeme kruga.

Zato je izbalansirano podešenje bolida izuzetno važno na Spa, a uključuje dovoljno downforcea u središnjem sektoru, kao i veliku brzinu na pravcima u prvom i trećem sektoru, što je posebno bitno u samoj utrci.

Gume su vrlo opterećene zbog svih vrsta zavoja koje možete zamisliti, a posebno se ističu brzi zavoji u 2.sektoru koji uništavaju prednje gume. Zato su kočnice opterećene ispod prosjeka.

Najbolje prilike za pretjecanje su prvi zavoj, kraj Kemmel Straighta (na kojem je i DRS zona) i šikana koja vodi na startno ciljnu ravninu. Nakon šikane ubrzo slijedi kočenje za prvi zavoj, a nakon toga sprint prema Ea Rougeu koji ponovno vodi na Kemmel Straight, što vozačima omogućuje da pokušaju vratiti izgubljenu poziciju.

Više pročitajte ovdje.

Gledatelji u Hrvatskoj program regionalnog sportskog kanala Sport Klub mogu pratiti na Telemachu, Total TV-u, Optima Telekomu i preko platforme EON koja je dostupna svim gledateljima.
Sport Klub

Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?

Budi prvi koji će ostaviti komentar!