Nova sezona Formule 1 donosi brojne promjene u tehničkom, sportskom i financijskom pravilniku – donosimo pregled promjena uoči prve utrke sezone u Bahrainu. Cijelu sezonu pratite na kanalima Sport Kluba!
Tehnički pravinlink
Novi aerodinamički koncept
Kako bi se poboljšala kvaliteta utrkivanja, tehnička skupina Formule 1 predvođena Patom Symondsom osmislila je novi pravilnik koji bi trebao poboljšati kvalitetu utrkivanja tako da se smanje aerodinamički gubici prilikom bliskoga praćenja, što je glavna slabost F1 bolida posljednjih nekoliko desetljeća, donosi MAXF1.net.
Veće težište na podnici bolida, koja sada ima velike Venturijeve kanale ispod bočnih stranica, omogućit će manje turbulencija i manji otpor zraka u odnosu na prošle bolide, a tome pomažu i neki standardni dijelovi poput poklopaca kotača i usmjerivača zraka s unutarnje strane prednjih kotača.
Vozači su imali pozitivne komentare nakon prvih testiranja i smatraju da je moguće bliže pratiti bolid ispred sebe, ali zbog manjega otpora zraka manji je i učinak zavjetrine tako da ćemo za konačni sud morati pričekati nekoliko utrka.
18-inčne gume
Pirelli je s godinom dana odgode uveo nove 18-inčne gume koje su u promjeru narasle sa 660 na 720 mm, prednji kotači teži su 2.5 kg po kotaču, a stražnji 3 kg. Gume bi vozačima trebale omogućiti da više pritišću na dužim dionicama uz manje pregrijavanja, a Pirelli i dalje nudi pet komponenti guma za suho od kojih će tri donijeti svakoga vikenda.
Zamrzavanje pogonskih jedinica i novo E10 gorivo
Proizvođači motora do 1.3. morali su homologirati 1,6-litreni V6 motor, turbo punjač, MGU-H, ispušni sustav, gorivo i maziva, a do 1.9. moraju homologirati MGU-K, kontrolnu elektroniku i spremnik energije.
Nakon toga je razvoj motora zamrznut do uvođenja nove generacije pogonskih jedinica 2026. uz iznimnu situaciju u kojoj neki proizvođač ima problema s pouzdanošću.
Porast težine
Težina F1 bolida još je jednom porasla, ovoga puta ss 752 kg na 795 kg zbog većih i težih kotača i brojnih sigurnosnih poboljšanja.
Bolidi su od 1996. do 2002. težili minimalno 600 kg, 2003. – 2009. 605 kg, 2011. se zbog obaveznoga KERS sustava granica povećava na 640 kg, a 2014. zbog novih pogonskih jedinica na 690 kg što je do 2022. postupno raslo do 795 kg.
Sportski pravilnik
Ukidanje četvrtka kao medijskoga dana
Kako bi se četverodnevni program skratio na tri dana, medijske obaveze vozači i momčadi obavit će u petak ujutro, a prvi i drugi slobodni treninzi počet će kasnije.
Ukidanja pravila za start na Q2 gumama
Za razliku od prošlih sezona, vozači utrku smiju startati na kojim god gumama žele, a ne na onom setu na kojem su odvozili najbolje vrijeme u Q2 što je dosad vrijedilo za vozače koji se plasiraju u Q3.
Barem dva slobodna treninga za debitante
Svaka momčad mora dati barem dvije prilike godišnje na prvom slobodnom trenignu za vozače koji imaju najviše dvije F1 utrke iza sebe kako bi se novim i neiskusnim vozačima dala prilika da se naviknu na zahtjeve Formule 1.
FIA reagirala na događaje iz Abu Dhabija
Novi predsjednik FIA-e Mohammed Ben Sulayem smijenilo je Michaela Masija, a umjesto njega će se na poziciji trkaćega direktora izmijenjivati Eduardo Freitas iz WEC serije i Niels Wittich iz DTM-a dok će Herbie Blash biti trajni viši savjetnik.
Uvodi se virtualna kontrolna soba (kao VAR u nogometu), ukida se izravna komunikacija predstavnika momčadi s trkaćim direktorom, a došlo je i do revizije procedure uslijed ponovnoga starta utrke.
Sad u članku 55.13 sportskoga pravilnika stoji da nakon obavijesti kontrole utrke da se vozači koji kasne za krug smiju prestići sigurnosni automobil ‘svi bolidi koji kasne za krug moraju proći bolide koji su u krugu s vodećim i sigurnosni automobil’, za razliku od dosadašnje situacije kada je pisalo ‘neki’ umjesto ‘svi’ bolidi.
Osim toga, momčadi će nakon prekida utrke odnosno crvene zastave dobiti obavijest hoće li se održati start s mjesta ili leteći start barem minutu prije nego bolidi izađu iz boksa – dosad nije postojao vremenski okvir za takvu obavijest.
Još jedna promjena uoči nove sezone je da vozači moraju ostati u trkaćim odijelima tijekom slavlja poslije utrke i biti zakopčani do vrata, ‘ne otvoreni do struka’, što vrijedi i TV intervjue i FIA-inu medijsku konferenciju nakon utrke.
Također, nakon prošlogodišnjega Verstappenovog diranja Hamiltonovoga bolida na VN Brazila FIA je dodala novo pravilo da ‘vozači ne smiju narušavati parc ferme protokole na bilo koji način’.
Promjena bodovanja za nepotpune utrke
Formula 1 objavila je novi sustav bodovanja za nepotpune utrke poput prošlogodišnje VN Belgije kako bi se izbjegle buduće slične situacije u kojoj vozači dobiju polovične bodove za samo nekoliko odvoženih krugova.
Prošlogodišnja VN Belgije vozila se isključivo iza sigurnosnoga automobila zbog teške kiše i loše vidljivosti, ali vodstvo Formule 1 kritizirano je što su odlučili odvesti dovoljan broj krugova kako bi se mogli dodijeliti bodovi.
Dosad je bilo dovoljno odvoziti dva kruga kako bi se mogli dodijeliti polovični bodovi, a za više od 75% odvoženih krugova dobivali su se puni bodovi, bez obzira jesu li se ta dva kruga vozila iza sigurnosnoga automomobila.
Ali od ove godine FIA je promijenila pravila i sad je potrebno odvoziti barem dva kruga bez sigurnosnoga automobila što znači da po tom pravilu nitko ne bi osvojio bodove na prošlogodišnjoj VN Belgije.
Sprint
Potvrđena su tri sprint vikenda na Imoli, Red Bull Ringu i Interlagosu, a rezultati sprinta i dalje odlučuju o startnom poretku. Ali statistički pole position od ove godine pripada vozaču koji je odvozio najbrže vrijeme u kvalifikacijama.
Proširuje se krug osvajača bodova na sprint utrkama i sada se odnosi na prvih osam vozača (8-7-6-5-4-3-2-1).
Veća razlika u skali za aerodinamička testiranja (reset 1.1. i 30.6.)
Prošle godine peta momčad bila je referentna sa 100% vremena u zračnom tunelu, a prva momčad imala je na raspolaganju 90% vremena od pete dok je posljednja imala 112.5% vremena.
Ove godine sedma momčad je referentna sa 100% vremena, ali prva momčad u poretku iz 2021.ima 70% vremena u zračnom tunelu dok posljednja ima na raspolaganju 115% vremena.
Za prvih šest mjeseci u godini uzima se prošlogodišnji konstruktorski poredak, a od 30.6. do kraja godine relevantan je konstruktorski poredak na datum 30.6.
Financijski pravilnik
Ograničenje budžeta uvedeno je prošle godine i iznosilo je 145 milijuna dolara, a ove godine prema dogovoru se budžet smanjuje na najviše 140 milijuna, ali s dodatnih 1.2 milijuna dolara za svaku utrku iznad brojke od 21 utrke (142.4 mil. ako budu 23 utrke).
Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?
Budi prvi koji će ostaviti komentar!