VN San Marina 1994. – Tužna obljetnica smrti Ayrtona Senne

Automoto - video 1. svi 202110:32 > 10:34 0 komentara
Aloisio Mauricio Fotoarena

Na današnji dan održana je VN San Marina 1994. koju ćemo pamtiti po fatalnim nesrećama Austrijanca Rolanda Ratzenbergera i Brazilca Ayrtona Senne čime je taj vikend postao jedan od najcrnjih u povijesti Formule 1, ali i motorsporta općenito.

FIA je uoči početka sezone 1994. odlučila ukinuti brojna elektronska pomagala poput kontrole proklizavanja, kontrole blokiranja kotača na kočenju i aktivnoga ovjesa kako bi se vozače ponovno stavilo u prvi plan jer je rasla globalna percepcija da je bolide postalo prelako voziti i da su prepuni elektronike koja odrađuje puno posla umjesto vozača, donosi MaxF1.net.

Bolidi su tako 1994. postali puno nervozniji i teži za vožnju, a vozači su radili puno više grešaka nego proteklih godina.

Sve je počelo još u petak kad je ozbiljnu nesreću imao Rubens Barrichello, u subotu je preminuo Roland Ratzenberger, a u nedjelju, na Uskrs, Ayrton Senna.

Uz VN Belgije 1960., kada su također poginula dvojica vozača, Chris Bristow u Cooperu i Alan Stacey u Lotusu, VN San Marina 1994. je najcrnji vikend u povijesti Formule 1.

Nakon utrke se počela obraćati pozornost na sigurnost pa su na brojnim stazama postavljene šikane kako bi se usporili bolidi, uključujući neslavnu šikanu prije Eau Rougea u Belgiji, a promijenile su se i konfiguracije staza i pravila prema kojima su se dizajnirali bolidi.

Obujam motora smanjen je s 3.5 litara na okruglo tri litre, značajno su postroženi sigurnosni testovi, a promijenila su se i brojna druga tehnička pravila, sve s ciljem da se bolidi uspore.

Staze su dobile veće zone izlijetanja kako bi se bolidi usporili prije udara, a povećana sigurnost dovela je do situacija da sve do VN Japana 2014. nismo imali nesreću koja je rezultirala smrtnim slučajem.

Jules Bianchi tada je pod dvostrukim žutim zastavama izletio sa staze i zabio se u traktor koji je podizao Sauber Adriana Sutila i koji je zbog teških ozljeda glave preminuo u ljeto iduće godine.
Barrichellova nesreća u petak

Kvalifikacije su se te godine vozile u dva dijela po sat vremena, jedan u petak i drugi u subotu, a najbolje vrijeme koje bi vozač postavio u ta dva kvalifikacijska treninga odlučivalo bi o njegovoj poziciji na startu.

U petak su se vozile prve kvalifikacije, a Rubens Barrichello u Jordanu promašio je zavoj Variante Bassa i izletio preko vanjskoga rubnika na izlazu iz zavoja pri brzini od oko 220 km/h i poletio u zrak, nakon čega je pogodio vrh gumenih barijera pokraj staze i pritom pao u nesvijest.

Rubens je najprije prebačen u liječnički centar na stazi, a nakon toga i u bolnicu u Bologni na rutinske testove. Brazilac je imao slomljen nos i desnu ruku u gipsu zbog čega je propustio ostatak ovoga crnog vikenda.

RATZENBERGOVA NESREĆA

Vozač Simteka Roland Ratzenberger, kojem je 1994. bila prva sezona u Formuli 1, prešao je preko rubnika u šikanu Acque Minerali, za što se vjeruje da mu je oštetilo prednje krilo.

Austrijanac se nije vratio u boks nego je nastavio još jedan brzi krug. U prvom sektoru, prije sporoga lijevog zavoja Tossa, puklo mu je prednje krilo pri brzini većoj od 300 km/h nakon čega je izgubio kontrolu i zabio se u zid s lijeve strane staze i završio kod vrha zavoja Tossa.

Ratzenberger je preminuo u bolnici zbog posljedica višestrukih ozljeda, što je bilo prvi puta od VN Kanade 1982. da je vozač poginuo za vrijeme F1 vikenda. Tada je na startu utrke poginuo Riccardo Paletti koji se zabio u bolid Didiera Pironija koji je ostao stajati na startu.
Sennina nesreća u nedjelju

Na startu utrke dolazi do incidenta nakon što je J.J.Lehto ostao stajati na startu u svom Benettonu, a Pedro Lamy nije ga vidio od drugih bolida i zaletio se u njegov stražnji kraj.

Incident je izazvao izlazak sigurnosnog automobila pa su bolidi vozili smanjenom brzinom zbog čega su pali tlak i temperatura u gumama.

Prije utrke, Senna i Berger izrazili su zabrinutost da vozači iza sigurnosnog automobila (ponovno uvedenog 1993.) neće moći voziti dovoljno brzo kako bi održali gume zagrijanima (a time i na potrebnom tlaku). Senna je izrazio i zabrinutost da je sigurnosni automobil određivao tempo vodećeg vozača u krugu zagrijavanja, što je uvedeno na VN Pacifika 1994., drugoj utrku sezone i utrci prije VN San Marina, ali to pravilo je za ovu utrku ukinuto.

U drugom krugu nakon povlačenja sigurnosnog automobila Senna je vodio ispred Schumachera, ali je izletio u brzom desnom Tamburello zavoju pri brzini od oko 305 km/h, prije udara usporio do 211 km/h i udario u betonski zid.

U 14 sati i 17 minuta, pokazana je crvena zastava i utrka je prekinuta, a FIA-in trkaći doktor Sid Watkins stigao je na mjesto nesreće. Otprilike 10 minuta nakon Sennina sudara, momčad Larrousse pogrešno je pustila jednoga od svojih vozača, Erika Comasa, da izađe iz boksa iako je staza pod crvenim zastavama pa su redari morali panično mahati zastavama kad je Comas stigao do mjesta nesreće.

Sennino beživotno tijelo izvađeno je iz Williamsova bolida, a 15-ak minuta nakon nesreće prebačen je helikopterom u bolnicu Maggiore Hospital u Bologni, čime je postao treći vozač koji je u njoj završio toga vikenda.

Utrka je nastavljena 37 minuta nakon Sennina sudara, a dva sata i 20 minuta nakon što je Schumacher pobijedio u utrci, Dr. Maria Teresa Diandri objavila je da je Ayrton Senna preminuo. Službeno vrijeme smrti je bilo 14 sati i 17 minuta što znači da je Senna preminuo odmah u trenutku nesreće.

Senna je preminuo od ozljeda glave koju je uzrokovala spona ovjesa koja mu je probila kacigu.

Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?

Budi prvi koji će ostaviti komentar!