Novu sezonu Formule 1 ekskluzivno od ove sezone možete pratiti na kanalima Sportkluba. Iz dana u dan uoči početka sezone predstavit ćemo vam momčadi i vozače u novoj sezoni.
Puno ime momčadi: Haas F1 Team
Službena web stranica: www.haasf1team.com
Sjedište: Banbury, UK, Kannapolis, SAD
Osnivač i predsjednik: Gene Haas
Šef momčadi: Guenther Steiner
Tehnički direktor: Simone Resta
Izvršni operativni direktor: Joe Custer
Glavni aerodinamičar: Ben Agathangelou
Vozači: Mick Schumacher, Nikita Mazepin
Testni i razvojni vozač: Pietro Fittipaldi
Šasija: VF-21
Pogonska jedinica: Ferrari 065/6
Gume: Pirelli
Naplaci: OZ Racing
Gorivo i maziva: Shell
Statistika
Prva sezona: 2016.
Broj utrka: 100
Najbolji vozački plasman na kraju sezone: 9. (Magnussen, 2018.)
Najbolji konstruktorski plasman na kraju sezone: 5. (2018.)
Najbolji plasman u utrci: 4. (Grosjean, VN Austrije 2018.)
Najbolja pozicija na startu: 5. (Grosjean, VN Austrije 2018.)
Najbrži krugovi: 2
Mjesta na pobjedničkom postolju: 0
Mjesta u prvom startnom redu: 0
Bodovi: 200
Biografija
Haas je prva američka momčad u Formuli 1 još od 1986. kada je u F1 nastupala momčad Haas Lola s kojom današnji Haas nema nikakve veze, donosi MAXF1.net.
Haas F1 Team jedna je od najiščekivanijih priča u Formuli 1 2016. – nova američka momčad koja uz Ferrarijevu potporu dolazi spremnija nego ijedna dosad – a Amerikanci zato nisu razočarali.
Gene Haas, osnivač, predsjednik i jedini vlasnik tvrtke Haas Automation koja se bavi CNC strojevima, ima dugu povijest u motorsportu. Osnivač je NASCAR momčadi Haas CNC Racing (danas Stewart Haas Racing), a danas i Haas Formula One momčadi.
Sjedište Haas F1 nalazi se u Kannapolisu u SAD-u, šasija se priprema u Parmi gdje je i sjedište Dallare koja im pomaže na razvoju i testiranju, a engleska baza nalazi se u Banburyju koju su kupili od Manora.
Zeleno svjetlo 2015., prvi nastup 2016.
Haas je dobio zeleno svjetlo za nastup već 2015., ali momčad se htjela temeljitije pripremiti i odgodila svoj prvi nastup do 2016.
To se pokazalo kao mudar potez jer je bolid bio prilično konkurentan od samoga početka iako su ih mučili početnički problemi poput pucanja prednjih krila.
Više od 90% Haasove F1 momčadi čine ljudi koji su već prije radili za neku od F1 momčadi, a Gene Haas kaže da su englesku bazu dovršili tek krajem 2015. jer im je trebalo puno vremena kako bi ju prilagodili svojim potrebama.
Haas je prva momčad koja u potpunosti koristi novi model liste dijelova koje momčadi moraju same načiniti (ili angažirati tvrtku izvan Formule 1), a sve ostalo što nije na toj listi (eng. non-listed parts) momčadi smiju kupiti od drugih F1 momčadi.
Suradnja s Ferrarijem
Ferrari je Haasu otpočetka bio tehnički partner koji im isporučuje najnoviju specifikaciju svoje pogonske jedinice, mjenjač, hidrauliku, ovjes, prihvatna mjesta za ovjes itd., a Haas koristi i Ferrarijev zračni tunel (u tjednoj satnici koju dopuštaju pravila).
Ova razina suradnje (koja je potpuno dopuštena pravilima) izazvala je sumnje da je Haas Ferrariju pomogao testirati određene dijelove za njihov bolid i da je Ferrari tako koristio i njihove sate u zračnom tunelu, što su obje strane demantirale. FIA je potvrdila da je sve čisto i da je Ferrari Haasu samo tehnički partner i da je njihova suradnja potpuno legalna.
Iako nove tri momčadi 2010. u prvoj sezoni nisu bile ni blizu osvajanja bodova, Haas F1 daleko je ozbiljniji projekt za koji su imali i daleko više vremena i u potpunosti koriste nova pravila o kraćoj listi dijelova koje momčad mora načiniti sama i koja olakšava ulazak novim momčadima (za razliku od 2010. kada su pravila bila restriktivnija).
Šef momčadi Gunther Steiner, koji je prije radio za Jaguar i Red Bull, naglasio je koji je njihov glavni cilj 2016.
“Naš cilj s ovim bolidom je osvojiti bodove.”
“Prvo moram izaći na stazu i pokazati da možemo odraditi posao, završavati utrke i steći poštovanje navijača i drugih momčadi.”
“Zatim želimo osvojiti bodove. To je krajnji cilj,” rekao je Steiner.
Iako su Ferrarijeva pogonska jedinica i prijenosni sustav uvjetovali dizajn stražnjega kraja, Haasovi inženjeri nastojali su slijediti opće trendove u Formuli 1.
Bolid je na predsezonskim testiranjima imao problem s prednjim krilom koje se odvojilo pri velikoj brzini na startno ciljnoj ravnini u Barceloni, a njihov je bolid prešao najmanje kilometara (tek 474) od svih bolida osim Saubera koji je s novim bolidom nastupao na samo četiri od osam dana.
Brzinom je Haas VF-16 (eng. Very First, ‘vrlo prvi’) bio pri dnu poretka na zimskim testiranjima, a na prvoj utrci u Australiji zauzeli su pretposljednji red, ispred dva Manora.
Ali zato je momčad povukla sjajan potez i za vrijeme prekida utrke nakon Alonsove nesreće na Grosjeanov bolid stavila medium gume nakon čega je Francuz sjajnom vožnjom došao do šestoga mjesta, bez ijedne promjene guma za vrijeme trajanja utrke. Najbolji nastup za debitantsku momčad od Toyote 2002. kada je Salo u Australiji također završio šesti.
Osim provjerenog mjenjača, motora i ostalih sustava koje su dobili od Ferrarija, Dallara je izradila šasiju koja se, s obzirom na Dallarin manjak svježeg iskustva u F1, pokazala sasvim solidnom. Dallara je Haasu pomogla u strukturnim analizama, ali i u dizajnu i izradi šasije u njihovim pogonima u Parmi.
Aerodinamički, bolid slijedi F1 trendove iz 2015. (prednja i stražnja krila očekivano su vrlo slična onima na Ferrariju SF15-T). Bočne stranice, ključno aerodinamičko područje današnjih F1 bolida, nisu agresivno koncipirane i prilično su veće od Ferrarijevih čije motore koriste, a nezrelost i konzervativnost dizajna vidi se na cijelom aerodinamičkom paketu i jednostavnim formama koje ga čine.
Sezona učenja
Kako momčad nema podatke sa staza od prošle sezone, za njih je ova sezona bila sezona učenja i iduće godine smo mogli očekivati još konkurentniji Haas.
S obzirom na manjak downforcea i snažan Ferrarijev motor iz 2016., bolidu su očekivano odgovarale staze s dugim pravcima, a kad bi gume uspjeli dovesti u optimalno radno područje, kao u Bahrainu, bolid je bio vrlo konkurentan.
Po čistoj brzini, ali i rezultatu, Bahrain je bio najbolja Haasova utrka gdje je Grosjean zahvaljujući strategiji tri ulaska i dionicama na sačuvanim novim super soft gumama završio peti. I razbjesnio Pata Symondsa iz Williamsa koji je nakon poraza od Haasa izjavio da ‘degradiraju status konstruktora’.
Grosjean je bodove osvajao pet puta – osim senzacionalnog šestog mjesta u Australiji i petog mjesta na idućoj utrci u Bahrainu Francuz je bio osmi u Rusiji, sedmi u Austriji i deseti na Haasovoj domaćoj utrci u Austinu. Dovoljno za 29 bodova i 13. mjesto u poretku vozača.
Gutierrez nije imao sreće s pouzdanošću u prvim utrkama dok je bolid bio vrlo konkurentan, a čak pet puta završio je na 11. mjestu, najboljoj poziciji koja ne nosi bodove. Meksikanac na kraju nije izborio mjesto u momčadi za 2017., a zamijenit će ga Kevin Magnussen iz Renaulta.
Romain Grosjean nakon sjajne prve sezone u Haasu ostaje i 2017. kao vođa momčadi koja će u novoj sezoni imati daleko više iskustva i podataka o bolidu i stazama.
Nakon zadovoljavajuće prve sezone, Haas je u drugoj sezoni ciljao na konstantnije osvajanje bodova i manje amplitude između dobrih i loših utrka. Zahvaljujući dvojici vozača koji su osvajali bodove i boljem iskorištenju potencijala bolida, momčad je 2017. bodove osvajala na 11 od 20 utrka (2016. na samo 5 od 21), a skupili su i 18 bodova više (47 u odnosu na 29).
Grosjean je bio bolji od Magnussena i osvajao bodove na osam utrka (Magnussen na pet), a u poretku je završio 13., jedno mjesto i devet bodova ispred Danca.
Magnussen je u Haasu ponovno počeo vrlo dobro voziti u opuštenijem okruženju američke momčadi, a momčadi je na drugoj utrci u Kini osmim mjestom donio prve bodove u sezoni. Do kraja sezone bodove je osvajao još četiri puta, a sezonu je završio jedno mjesto i devet bodova iza momčadskog kolege Grosjeana.
Bez obzira na poboljšanu formu u drugoj sezoni, Haas je i 2017. završio osmi, ali uz puno bolji dojam nego 2016. Mogu li i 2018. nastaviti uzlaznom putanjom ostaje vidjeti, ali Haas ima potrebnu stabilnost, kako tehničku tako i vozačku, za ostvarenje toga cilja.
Grosjean je na prvoj utrci nove F1 sezone 2018. u Australiji bio sjajan peti iza momčadskog kolege Magnussena, ali su nakon toga oba vozača morala odustati zbog nepričvršćenih kotača pa je Haas izgubio veliku priliku za 22 boda.
I dok je Magnussen na idućih sedam utrka četiri puta osvajao bodove (ukupno 27), Grosjean je u tom periodu bio bez bodova i prve bodove osvojio tek na devetoj utrci sezone u Austriji gdje je završio četvrti ispred Grosjeana.
Jedan od najgorih trenutaka u sezoni Grosjean je imao u Bakuu gdje se izvrtio iza sigurnosnog automobila dok je zagrijavao gume, a u Španjolskoj je zbog sudara odustao već u prvom krugu.
Grosjean je u drugom dijelu sezone ipak smanjio broj grešaka te u posljednjih 11 utrka šest puta osvajao bodove i Haasu donio 25 bodova, baš kao i Magnussen u tom periodu, ali je zbog lošeg početka sezone završio tek 14. u četvrtom najbržem bolidu.
Četiri uzastopne sezone s istim vozačima
Haas je zadržao istu vozačku postavu i 2019. što je treća uzastopna sezona s istom vozačkom postavom u godini u kojoj samo dvije momčadi nisu mijenjale svoje vozače – Haas i Mercedes.
Iako je Ferrari i 2019. imao najjači motor, a Haas nastavljao uzimati najveći dopušteni broj njihovih dijelova, novi VF-19 bio je značajno manje konkurentan u odnosu na svoga prethodnika uz tek povremene bljeskove u formi.
Na prvoj utrci sezone u Australiji Grosjean i Magnussen kvalificirali su se na šesto i sedmo mjesto i ništa nije upućivalo da ih čeka tako teška sezona, a Magnussen je uspio završiti šesti i osvojiti osam bodova dok je Grosjean odustao zbog nepričvršćenoga kotača, kao i 2018. na istoj utrci.
Na preostalih 20 utrka Haas je bodove osvajao na tek četiri utrke (Španjolska, Monako, Njemačka i Rusija), a najviše bodova osvojili su u Njemačkoj gdje su završili sedmi i osmi nakon kazni za vozače Alfa Romea.
Sezonu su završili na osmom mjestu, isto kao i 2016. i 2017., ali s najmanje bodova u svojoj četverogodišnjoj povijesti, bod manje nego 2016.
Zbog pada konkurentnosti Ferrarijeve pogonske jedinice Haas je jako patio u 2020. te su se cijelu sezonu borili s Alfa Romeom, koji je imao isti problem, i Williamsom koji se približio sa začelja.
Magnussen je osvojio prvi bod u sezoni desetim mjestom u Mađarskoj, a Grosjean je osvojio dva boda za deveto mjesto na Nurburgringu i to su jedini bodovi koje je Haas osvojio u 2020.
S tri osvojena boda Haas je završio deveti u poretku konstruktora ispred Williamsa, a uoči početka F1 sezone 2021. ojačali su se Ferrarijevim Simoneom Restom i još bližom suradnjom s Ferrarijem koji će zbog uvođenja ograničenja budžeta dio zaposlenika prebaciti u Haas.
Osnivač i predsjednik Haasove F1 momčadi Gene Haas komentirao je Haasov pad forme u posljednjih nekoliko sezona.
“Do 2019. smo bili jako dobri, imali smo puno konjskih snaga i bili smo vrlo konkurentni”, rekao je Haas za Racer.
“A onda smo 2019. imali manjak konjskih snaga, značajno manje u odnosu na Ferrarije. Bili smo dobri u kvalifikacijama, ali u utrci smo gubili konjske snage.”
“Zatim je Ferrari 2020. imao smanjenje snage i bilo je prilično očito da su svi bolidi s Ferrarijevim motorom imali manjak konjskih snaga u odnosu na Mercedes, Hondu i Renault.”
“Naš čamac zavezan je za Ferrarijev brod i kad oni idu sporo mi smo još sporiji i tu ne možemo puno učiniti.”
Uoči nove F1 sezone 2021. Haas je nakon četiri godine promijenio vozačku postavu i doveo dva debitanta Micka Schumachera i Nikitu Mazepina koji je sa sobom doveo i novoga sponzora Uralkali koji je diktirao i promjenu vizualnoga identiteta momčadi i bolida.