Formula 1: Treći sprint vikend uoči ljetne stanke

MAX F1

Sljedeća utrka prvenstva vozi se u Belgiji na legendarnom Spa Francorchampsu na kojem će se 56. puta voziti utrka Formule 1, a ove godine prvi će puta ugostiti sprint format vikenda uoči ljetne stanke – donosimo pregled staze, statistiku, satnicu i povijest VN Belgije.

Nakon što je u Mađarskoj Verstappen stigao do sedme uzastopne pobjede i Red Bull do 12. uzastopne, čime su srušili McLarenov rekord iz 1988., Formula 1 putuje u Belgiju kako bismo zaključili prvi dio sezone uoči četiri tjedna ljetne stanke.

Osim što će pozornost biti na Verstappenu i Red Bullu i njihovom nastojanju da produlje svoje pobjedničke nizove, zanimljiva je situacija i iza njihovih leđa budući da su McLaren, Mercedes, Ferrari i Aston Martin vrlo izjednačeni i njihov međusobni odnos oscilira od staze do staze.

Verstappen je prošle godine ostvario zapanjujuću pobjedu s 14. startnoga mjesta u najvećoj demonstraciji vlastite i Red Bullove moći cijele prošle sezone, ali ove godine situaciju bi mogla začiniti kiša koja se najavljuje za sva tri dana trkaćega vikenda.

Pirelli je za zahtjevni Spa pripremio C2, C3 i C4 gume, kao i 2022., ali je zbog izuzetno velikih opterećenja prilično ograničen nagib kotača (-2.75 stupnjeva za prednje i -1.50 stupnjeva za stražnje kotače).

Usporedbe radi, na Hungaroringu su zbog značajno manjih prosječnih brzina ograničenja bila -3.50 stupnjeva za prednje i -2.00 za stražnje kotače.

Spa Francorchamps najdraža je staza mnogih vozača i navijača i s pravom se smatra jednom od najboljih staza u kalendaru, ako ne i najboljom.

Eau Rouge vjerojatno je najslavniji zavoj na svijetu koji pruža zapanjujući prizor u kojem bolidi s više od 300 km/h prilaze snažnoj uzbrdici, testiraju granice fizike – lijevo, desno, lijevo, nakon čega nastavljaju juriti prema ardenskoj šumi.

Spa je prava vozačka staza i njeno svladavanje smatra se ultimativnim izazovom u svijetu motorsporta. Sedmerostruki svjetski prvak Michael Schumacher opisuje Spa kao svoju omiljenu stazu, a Sebastian Vettel naglasio je da ‘Spa ima neke od najboljih serija zavoja u Formuli 1.’ Zaista, teško se prisjetiti da je ijedan vozač kritizirao ovu slavnu stazu.

Isprve se vozilo na javnim cestama, a krug je bio dug oko 14 km, nakon čega je 1979. staza skraćena kako bi se unaprijedila sigurnost. Sve do 2000. dijelovi staze koristili su se kao dijelovi cestovnoga prometa, uključujući Eau Rouge. Današnja verzija staze je duljinom od 7 km najduža staza u kalendaru Formule 1 i ima najveću visinsku razliku između najviše i najniže točke (102.2 metara).

Brzina i duljina kruga samo su neki od izazova ove staze. Poznato je i nepredvidivo vrijeme ardenske mikroklime, što znači da se vozači često moraju nositi s posve različitim uvjetima tijekom jednoga kruga. Nije neobično da kiša pada na zavoju La Source, a da je potpuno suho na Les Combesu.

Iako mnogi dugi ravni dijelovi zahtjevaju nizak downforce, Eau Rouge, Pouhon i Blanchimont zahtjevaju posve drukčije aerodinamičko podešenje za optimalno vrijeme kruga.

Zato je izbalansirano podešenje bolida izuzetno važno na Spa, a uključuje dovoljno downforcea u središnjem sektoru, kao i veliku brzinu na pravcima u prvom i trećem sektoru, što je posebno bitno u samoj utrci.

Gume su vrlo opterećene zbog svih vrsta zavoja koje možete zamisliti, a posebno se ističu brzi zavoji u 2.sektoru koji uništavaju prednje gume. Zato su kočnice opterećene ispod prosjeka.

Najbolje prilike za pretjecanje su prvi zavoj, kraj Kemmel Straighta (na kojem je i DRS zona) i šikana koja vodi na startno ciljnu ravninu. Nakon šikane ubrzo slijedi kočenje za prvi zavoj, a nakon toga sprint prema Ea Rougeu koji ponovno vodi na Kemmel Straight, što vozačima omogućuje da pokušaju vratiti izgubljenu poziciju – donosi MAX F1.

Još jedan uzbudljiv vikend možete pratiti samo na programima Sport Kluba. 

Gledatelji u Hrvatskoj program regionalnog sportskog kanala Sport Klub i ubuduće će moći pratiti na Telemachu, Total TV-u, OptiTV-u i preko platforme EON koja je dostupna svim gledateljima