Državu imamo tri desetljeća, kao novinar radim 28 godina, a pokušat ću vam u sljedećim danima otkriti kroz što sam sve prolazio, koji su događaji i sportaši ostavili dubok trag u mojoj novinarskoj karijeri
Netko se zaljubi u klasičnu glazbu, netko u književnost, kazalište, film, netko u sport. Pokušao sam svirati flautu, ali samo nekoliko dana. Sport je nešto što me osvojilo na prvu. Kročiti u to čarobno prostranstvo me odvelo na kraju i životni poziv. A upoznavanje sa sportovima nužno je povezano s mitologijom. Pa je prva asocijacija na nogomet bila je – Pele, košarku – Kareem Abdul Jabbar, tenis – Borg, atletiku Jesse Owens, plivanje Mark Spitz, gimnastiku Nadia Comaneci, Formulu 1 – Niki Lauda.
Sport koji me nikada nije osvojio, ali je bio nekako ritual nedjeljnog popodneva u 14 sati (prije 17 sati i slušanja na radiju utakmica bivše savezne lige i Ive Tomića, ako nisam bio na Dinamovim utakmicama u Maksimiru). Simpatizirao sam Nigela Mansella, jer tih sam godina počeo navijati za Liverpool i sve što je vezano za Otok. No, Formulu 1 u smislu asocijacije nije poremetio ni “kišni čovjek” Ayrton Senna. Bio je to i ostao austrijski pilot (formule, ali i zrakoplova) – NIKI LAUDA, koji nas je zauvijek napustio prije točno godinu dana.
“Utrka života”, igrani film koji opisuju znameniti sudar Nikija Laude (Daniel Brühl) i Jamesa Hunta (Chris Hemsworth), retrospektiva je možda i najznačajniju trenutak u životu trostrukog prvaka Formule 1 (1975., 1977. i 1984.). Prema mišljenjima stručnjaka jednog vozača bez posebnog talenta, ali nesumnjivo čovjeka čelične discipline i neuništive volje.Znamenitog 11. rujna (ali ne po Laudi) 1976. godine austrijski vozač čekao je start utrke u Monz. Nitko normalan nije mogao shvatiti što to radi čovjek koji je samo šest tjedana dana ranije samo pukim slučajem ostao na ovom svijetu. Naime, vožena je velika nagrada Njemačke na stazi Nürburgring. Sjeo je u Ferrari, a u U drugom krugu izlijeće, najvjerojatnije zbog puknuća ovjesa, te se od ograde odbija na stazu. U trenu se bolid pretvorio u buktinju, Lauda ostaje zaglavljen u njemu. Pokušaji da se iz plamteće olupine izvuče trajali su poprilično dugo, za to vrijeme se Niki nagutao otrovnih plinova i pao u komu. Svi su ga prekrižili, no u tom trenutku aktualni svjetski prvak je ‘ustao iz mrtvih’ i još dva puta osvojio F1. Prvi put godinu dana kasnije, a drugi, a ukupno treći sedam godina nakon toga 1984.
No, ta 1976. je ipak bila najposebnija. Britanskii playboy James Hunt, razvratnik koji je bio talentiraniji od Laude, koji je živio dijametralno suprotan život od Laude uoči posljednje utrke u Japanu inzistirao je da se vozi. No, dobar broj vozača je bio protiv te odluke, no nisu uspjeli postići konsenzus oko odgode. Veliku je Lauda imao želju tu nesretnu godinu obraniti naslov, protiv bahatog Hunta. No, vrijeme je na samom startu utrke, koja je odgađana, bilo još lošije. Lauda je u trećem krugu te utrke ipak skrenuo u boks i tako u pohlepne Huntove ruke gurnuo naslov svjetskog prvaka. Godinu dana kasnije Hunt je završio peti, bila je to sezona u kojoj su svi pričali o Mariju Andrettiju, a Lauda je uzeo drugi od svoja tri pobjednička vijenca. Sve to mu je donijelo milijun dolara po sezoni, a on je iz Ferrarija otišao u Brabham. Bile su to godine stagnacije, čak i odluke da se više ne sjeda u bolid. Svi su mislili da se Lauda više neće vratiti, posebno jer je razvio novi posao. Te 1979. godine osnovao je vlastitu zrakoplovnu kompaniju Lauda Air, i bio je posvećen samo tome.
Takav je bio Austrijanac. No, nesreće su jednostavno obilježile njegov život. Naime, Boeing iz njegove ‘štale’ je 1991. godine pao na Tajlandu, a 223 osobe su izgubile život u jednoj od poznatijih avionskih nesreća. Ron Dennis, šef McClarena je imao drukčije planove od Laude i njegove namjere da završi svoju karijeru. Uz mladog i silno ambicioznog Alaina Prosta, te starog vuka Nikija Laudu upravo je ta momčad obilježila 1984. godinu. Alain Prost je osvojio 71,5 bod, no nije to bilo dostatno kasnije četverostrukom svjetskom prvaku da baš u toj sezoni slavi. Za pola boda bolji je bio Niki Lauda, koji je tako ispisao povijest F1. Od Formule 1 se nije odvajao ni u danima mirovine, bio je sukomentator na njemačkom govornom području, direktor u momčadi Jaguara. Nedvojbeno je ostao kao jeda od velikana ovog sporta, za mene eto prvi kontakt s oktanskim carstvom.