Yas Marina Circuit u Abu Dhabiju koštala je nevjerojatnih 800 milijuna funti i osmišljena je kako bi ponudila najsuvremenije uvjete utrkivanja, ali i pokazala svijetu financijsku moć te zemlje.
Borba za naslov prvaka u najdužoj sezoni u povijesti Formule 1 ulazi u posljednji čin koji će se odviti na novoj konfiguraciji staze Yas Marina Circuit – portal MaxF1.net statistički pregled, sve o stazi i povijesti VN Abu Dhabija.
Yas Marina Circuit u Abu Dhabiju koštala je nevjerojatnih 800 milijuna funti i osmišljena je kako bi ponudila najsuvremenije uvjete utrkivanja, ali i pokazala svijetu financijsku moć te zemlje.
Kako bi prenijeli dio glamura iz Monaca na bliski istok, staza ima luku koja može primiti više od 150 jahti, a hotel s pet zvjezdica izgrađen je uz samu stazu. Objekti uz stazu najbolji su i najraskošniji u kalendaru, a posebnost joj je i tunel kojim bolidi prolaze dok iz boksa izlaze na stazu.
Također, utrka počinje u kasno poslijepodne, a završava navečer, čime je F1 dobila još jednu noćnu utrku. Objekti uz stazu mijenjaju boju osvjetljenja i okruženje je zaista spektakularno. Ipak, Abu Dhabi kroz svoju kratku povijest nije ponudio previše uzbudljivih utrka.
Pretjecanja su rijetka još od prve utrke 2009. što je pomalo iznenađujuće s obzirom na dužinu pravaca i sporim zavojima koji im prethode. Predsjednik FIA-e Jean Todt rekao je da su pretjecanja ‘nemoguća’, nakon što je 2010. svjedočio nemoći Fernanda Alonsa da prestigne sporiji Renault Vitalyja Petrova. Godinu kasnije, čak ni uvođenje KERS-a i DRS-a nije puno promijenilo situaciju.
Zavoj broj sedam mogao bi biti sjajno mjesto za pretjecanje, ali kako bi usporili bolide i smanjili rizik da u slučaju sudara završe u ogradi, prije zavoja je dodana šikana zbog koje bolidi u sedmi zavoj ulaze jedan po jedan.
Također, izletne zone koje okružuju stazu su potpuno asfaltne – slično kao u Bahrainu – a plava boja tih površina koja je dodana kako bi se bolje razlikovale od same staze pridonose izgledu testne staze, poput Paul Ricarda u Francuskoj. Trava i šljunak u tom pogledu jako nedostaju.
Stazom dominiraju dva duga pravca razdvojena sporom šikanom pa je brzina na pravcu jedan od najvažnijih čimbenika pri podešavanju bolida. Ipak, ima i dosta brzih zavoja gdje je vrlo bitan downforce pa naći pravi kompromis nije lak zadatak. Čak i ako ste jako brzi po krugu, a niste dovoljno brzi na pravcu, može vam se dogoditi da zaglavite iza sporijeg bolida bez prave mogućnosti da ga prijeđete, što je 2010. bilo jasno vidljivo u duelu Alonsa i Petrova.
Promjene za 2021.
Kako bi to pokušali poboljšati kvalitetu utrkivanja, 12 godina nakon prve utrke vodstvo staze najavilo je promjene na tri ključna područja – u zavoju broj sedam, na početku zavoja broj 11 te u posljednjem sektoru, na početku zavoja broj 17.
Te promjene trebale bi omogućiti bolidima da se bliže prate i da na dva glavna pravca, gdje se nalaze i dvije DRS zone, vozači mogu lakše pretjecati.
Ključne promjene su:
- eliminiranje šikane i proširenje ukosnice u zavoju broj 7
- eliminiranje četiri oštra zavoja nakon druge DRS zone i njihova zamjena jednim, kontinuiranim zavojem koji će biti nagnut
- povećanje radijusa četiri zavoja u trećem sektoru (17, 18, 19 i 20) kako bi staza bila brža i kako bi bolidi bili bliže uoči izlaska na startno ciljni pravac
POVIJEST
Prva Velika Nagrada Abu Dhabija održana je 2009., utrku nakon što je na VN Brazila odlučeno vozačko i konstruktorsko prvenstvo. Jenson Button, koji je slavio na šest od prvih sedam utrka, postao je deseti britanski prvak u povijesti Formule 1, a momčad Brawn GP postala je konstruktorski pobjednik.
Bila je ovo posljednja utrka za Rosberga u Williamsu s kojim je debitirao 2006. u Bahrainu, kao i Roberta Kubicu u BMW Sauberu koji će 2010. voziti za Renault i za Nicka Heidfelda koji neće voziti sve do VN Singapura 2010. Posljednje nastupe u Formuli ubilježili su Fisichella (koji od VN Italije vozio za Ferrari) i Nakajima (jedini vozač koji je nastupio u svim utrkama te sezone bez osvojenog boda).
Također, ovo je bila posljednja utrka za BMW (momčad će se 2010. i dalje zvati BMW Sauber i imat će Ferrarijeve motore), Toyotu i Brawn GP (koji je kupio Mercedes i preimenovao momčad u Mercedes GP). Posljednji puta vidjeli smo i dolijevanje goriva u utrci (koje je vraćeno 1994.), a posljednje dolijevanje obavio je Jarno Trulli u Toyoti u 42. krugu.
VN Abu Dhabija 2009. posljednja je utrka u kojoj se primjenjivao bodovni sustav 10-8-6-5-4-3-2-1 koji je uveden 2003. godine. Od 2010. vrijedit će bodovni sustav 25-18-15-12-10-8-6-4-2-1.
Hamilton je startao s pole positiona, a Vettel ga prelazi nakon prvih zaustavljanja u boksu. Ubrzo Hamilton odustaje zbog problema s kočnicama, a Vettel bez problema pobjeđuje sa 17 sekundi prednosti ispred momčadskog kolege Marka Webbera. Bila je to četvrta Vettelova pobjeda u sezoni kojom je osigurao drugo mjesto u poretku voača, a ujedno i četvrta dvostruka pobjeda za Red Bull jer je u svakoj Vettelovoj pobjedi Webber bio drugi. Treći je završio netom okrunjeni svjetski prvak, Jenson Button u Brawn GP-u, ispred momčadskog kolege Rubensa Barrichella.
Peti je završio Nick Heidfeld u posljednjoj utrci za BMW Sauber, a šesti Kamui Kobayashi u Toyoti koji je tako u drugoj utrci u Formuli 1 uspio osvojiti bodove (u prvom nastupu, na VN Brazila, završio je deveti).
McLaren je u Abu Dhabi stigao na trećem mjestu u poretku konstruktora s bodom više od Ferrarija, a kako McLaren ni Ferrari u Abu Dhabiju nisu uspjeli osvojiti ni bod, takav je poredak 2009. ostao i konačan.
Druga VN Abu Dhabija bila je također posljednja utrka prvenstva, a ovoga puta prvenstvo nije bilo odlučeno. Naprotiv, prvi puta u povijesti Formule 1 u igri za naslov na posljednjoj utrci sezone bila su čak četvorica vozača. Alonso u Ferrariju bio je vodeći s 246 bodova, drugi je bio Webber u Red Bullu s 238, treći Vettel s 231, također u Red Bullu, a četvrti Hamilton u McLarenu koji je imao 222 boda.
Red Bull je utrku ranije u Brazilu dvostrukom pobjedom osigurao konstruktorski naslov, a McLaren je imao 32 boda prednosti ispred trećeplasiranog Ferrarija.
Većina medija uoči utrke se zabavljala činjenicom da Red Bull na prethodnoj utrci u Brazilu nije naredio Vettelu da propusti Webbera koji je bio 14 bodova ispred njega u poretku vozača, nego su vozači zadržali poredak kakav je i bio na stazi (Vettel prvi, Webber drugi).
Nekoliko utrka ranije na VN Njemačke u Hockenheimu Ferrari je, u trenutku kada su njihovi vozači bili prvi i drugi, tražio vodećeg Felipea Massu da propusti Fernanda Alonsa, što je Brazilac nakon nešto oklijevanja i učinio.
Pole position osvojio je Vettel, drugi je bio Hamilton, a treći Alonso. Button je bio četvrti, a najgori plasman od kandidata za naslov ostvario je Webber koji je bio peti.
Vodeći dvojac zadržao je pozicije, a Button prelazi Alonsa koji pada na četvrto mjesto. Prvi zavoji prošli su bez incidenata, a Schumacher napada momčadskog kolegu Rosberga s vanjske strane šestoga zavoja u borbi za osmo mjesto. Schumacher se izvrtio, a u njega se zabio Liuzzi. Oba vozača su odustala, a na stazu je izašao sigurnosni automobil.
Za vrijeme sigurnonog automobila šest vozača je odlučilo promijeniti gume – Rosberg, Petrov, Alguersuari, Senna, di Grassi i Klien, a na stazu su se vratili na posljednjih šest mjesta. Prvih pet vozača ostalo je na istim mjestima kao i nakon starta.
Webber ulazi u boks nakon što je nekoliko krugova ranije dotaknuo ogradu na izlazu iz 19. zavoja. Alonso ga ubrzo prati te nakon promjene guma izlazi ispred Australca. Iako su vodeći Vettel i Hamilton bili na potrošenim mekšim gumama, i dalje su bili brži od Alonsa i Webbera na novim tvrđim gumama. Alonso i Webber krajem 18. kruga sustižu Petrova koji je već bio u boksu i ta će borba potrajati do kraja utrke.
Pet krugova kasnije Alonso pokušava prestići Rusa, ali je morao odustati, nakon čega je umalo promašio stražnji kraj Renaultova bolida. Iako je bio vidno brži po krugu, Alonso je u Ferrariju bio nedovoljno brz na pravcu kako bi prestigao sporijeg Petrova i to ga je koštalo utrke i prvenstva.
Vettel je bez problema pobijedio, 10.162 s ispred Hamiltona i 11.047 s ispred Buttona. Rosberg je bio četvrti, Kubica peti, a Petrov šesti. Alonso je bio tek sedmi, a Webber osmi. Španjolcu je za naslov prvaka u ovakvom raspletu utrke trebalo četvrto mjesto, a u tom bi slučaju naslov osvojio s dva boda prednosti ispred Vettela. Ovako je prvak postao Vettel (256 bodova), s dva boda prednosti ispred Alonsa (254 boda).
Nijemac je tako postao najmlađi svjetski prvak u povijesti Formule 1. Dosad je tu titulu nosio Lewis Hamilton koji je 2008. postao prvak u McLaren Mercedesu. Vettel je tako s 23 godine i 134 dana srušio Hamiltonov rekord za 166 dana.
Spomenimo da je Red Bull donio ispravnu odluku na pretposljednjoj utrci prenstva u Brazilu kada nije htio narediti Vettelu da pusti Webbera koji je bio 14 bodova ispred u poretku. Da je u Brazilu pobijedio Webber, a poredak u Abu Dhabiju ostao kakav jest, Red Bull bi ostao bez vozačkog naslova jer bi s tri boda prednosti ispred Vettela prvak postao Fernando Alonso.
Sebastian Vettel već je osigurao drugi naslov prvaka uoči VN Abu Dhabija 2011. (trećim mjestom na VN Japana), a u Abu Dhabiju je 14. pole positionom u sezoni izjednačio rekord Nigela Mansella iz 1992. u broju pole positiona u jednoj sezoni. Iako je postavio najbrže vrijeme vikenda u drugome dijelu kvalifikacija (1:38.434), Lewis Hamilton završio je drugi. Vettel je u trećem dijelu kvalifikacija marginalno popravio svoj krug, a Hamilton je bio gotovo dvije desetinke sporiji od svog najboljeg kruga iz drugoga dijela kvalifikacija.
U utrci je Vettel odustao nakon drugoga zavoja nakon neobjašnjivog pucanja stražnje lijeve gume. Nijemac se izvrtio i odustao, prvi puta u sezoni, nakon čega Hamilton preuzima vodstvo i bez većih problema pobjeđuje. Alonso je završio drugi, a Hamiltonov momčadski kolega Button treći. Vettelov momčadski kolega Mark Webber završio je četvrti te je tako prvi puta u sezoni Red Bull ostao bez pobjedničkog postolja. Peti je bio Felipe Massa u Ferrariju, a slijede dva Mercedesa, dvije Force Indije i dva Saubera. Do kraja sezone ostala je još samo VN Brazila na Interlagosu.
Sebastian Vettel stigao je u Abu Dhabi 2012. kao vodeći u prvenstvu, 13 bodova ispred Fernanda Alonsa. Abu Dhabi bila je 18. od ukupno 20 utrka te sezone (preostale dvije bile su VN SAD-a u Austinu i VN Brazila), čime je sezona 2012. srušila rekord u broju održanih utrka (dotad najviše 19 utrka, 2005.)
Lewis Hamilton kvalificirao se na najbolju startnu poziciju čime je ponovio uspjeh iz 2009., a Britanac je bio najbrži u sva tri dijela kvalifikacija. Drugi je bio Mark Webber, a treći Sebastian Vettel koji je isključen iz poretka jer nije imao dovoljno goriva da se vrati u boks.
Suci su mu odobrili start s posljednjega mjesta, ali su u Red Bullu odlučili izvršiti preinake na postavkama bolida (među ostalim smanjiti downforce i produžiti prijenosne omjere kako bi mu olakšali pretjecanja) pa je Vettel morao startati iz boksa.
Treći je tako startao Pastor Maldonado u Williamsu, četvrti Kimi Raikkonen u Lotusu, peti Jenson Button u McLarenu, a šesti Fernando Alonso u Ferrariju.
Hamilton je vodio do 20. kruga kada odustaje zbog kvara na pumpi goriva, a vodstvo preuzima Raikkonen. Sebastian Vettel je u 31. krugu bio drugi, 20 sekundi iza vodećeg Raikkonena, a nakon zaustavljanja u boksu u 37. krugu pada na četvrto mjesto.
Nakon sudara Pereza i Grosjeana na stazu drugi puta izlazi sigurnosni automobil koji Vettela približava Buttonu i kojeg Nijemac prelazi u 51. krugu, četiri kruga prije kraja. Alonso se sasvim približio vodećem Raikkonenu, ali Finac uspijeva sačuvati vodstvo i pobijediti, prvi puta nakon VN Belgije 2009. i prvi puta nakon povratka u Formulu 1 2012.
Alonso je završio drugi, a Vettel nakon starta iz boksa treći. Vettelova prednost ispred Alonsa uoči posljednje dvije utrke prvenstva tako je smanjena na deset bodova.
Mark Webber startao je 2013. s najbolje startne pozicije, ali ga Vettel prelazi u prvome zavoju i dolazi do sedme uzastopne pobjede, treće u Abu Dhabiju. Webber je završio drugi, 30.8 sekundi iza momčadskog kolege, a treći je završio Rosberg u Mercedesu.
VN Abu Dhabija 2014. bila je posljednja utrka prvenstva na koju je Hamilton došao kao vodeći u prvenstvu, 17 bodova ispred momčadskog kolege Rosberga. U utrci su se dodjeljivali dvostruki bodovi pa je u slučaju Rosbergove pobjede Hamilton trebao drugo mjesto za naslov prvaka. Da nije bilo dvostrukih bodova, Hamilton bi trebao tek šesto mjesto za potvrdu naslova.
Dvostruki bodovi uvedeni su kako bi se momčadi maksimalno trudile s razvojem bolida do kraja prvenstva, a i kako bi prvenstvo duže ostalo neizvjesno. U početku je Bernie Ecclestone htio da posljednje tri utrke nose dvostruki broj bodova, ali su momčadi ipak odlučile da će samo posljednja utrka nositi dvostruke bodove. Pravilo je općenito dosta loše prihvaćeno, kako među vozačima, tako i među navijačima.
Pirelli je prvi puta u Abu Dhabi donio soft i supersoft gume (dosad soft i medium), a FIA je ponovno testirala virtualni sigurnosni automobil, prvi puta testiran u Austinu.
Lewis Hamilton bio je najbrži u prva dva dijela kvalifikacija, ali Rosberg je bio najbrži kad je bilo najpotrebnije i ostvario 11. pole position sezone, 0.386 s ispred Hamiltona.
Red Bullovi vozači Vettel i Ricciardo isključeni su iz kvalifikacija zbog prednjih krila koja su se previše savijala zbog čega su trebali startati sa začelja poretka. Red Bull je tako morao promijeniti prednja krila, a kako je riječ o inače nedozvoljenoj promjeni na bolidu između kvalifikacija i utrke, dodatno su kažnjeni startom iz boksa (iako je riječ o nužnoj promjeni ilegalnih dijelova).
Hamilton je sjajno startao i prešao u vodstvo ispred Rosberga, nakon čega je izgradio prednost od 2.6 sekundi u prva 22 kruga. Tada su počeli Rosbergovi problemi sa sustavom za obnovu energije, aNijemac je malo po malo padao u poretku. Hamilton je počeo čuvati bolid i voziti opreznije kako ga ne bi zadesila ista sudbina.
Situaciju je iskoristio Felipe Massa koji je nakon svog posljednjeg ulaska u boks za Hamiltonom zaostajao 11 sekundi. Brazilac je jurio na supersoft gumama, ali je do kraja utrke uspio tek smanjiti Hamiltonovu prednost i završiti drugi, 2.576 s iza Britanca. Treći je bio Valtteri Bottas pa je Williams imao dva bolida na pobjedničkom postolju, prvi puta nakon VN Monaka 2005. kada su Heidfeld i Webber bili drugi i treći iza Raikkonena u McLarenu.
Daniel Ricciardo uspješno se oporavio nakon starta iz boksa te je završio četvrti. Button u McLarenu bio je peti, Hulkenberg šesti, ispred momčadskog kolege Pereza, a Vettel je završio osmi, u posljednjoj utrci za Red Bull. Fernando Alonso posljednju je utrku za Ferrari završio na devetom mjestu, ispred momčadskog kolege Raikkonena.
Hamilton je tako osvojio svoj drugi naslov prvaka (nakon naslova 2008. u McLaren Mercedesu), a ponovno ga je do uspjeha pogonio Mercedesov motor. Lewis je ostvario 11 pobjeda, 16 pobjedničkih postolja, 7 pole positiona i 7 najbržih krugova. Nico Rosberg je nakon utrke došao do Lewisa i čestitao mu na naslovu, a Britanac ga je kasnije pohvalio da je bio dostojanstven u porazu.
Rosberg je 2015. u Abu Dhabiju nastavio svoj veliki niz u kvalifikacijama uvjerljivim osvajanjeg šestog uzastopnog pole positiona s čak 0.377 s prednosti ispred Hamiltona, a nakon sjajnog starta dolazi do uvjerljive pobjede.
Lewis nije imao odgovor na Rosbergovu brzinu u prvom dijelu utrke kada Nijemac gradi 4.5 sekundi prednosti, ali kasnije mu se uspio približiti. Kako vodeći vozač ima prednost prvog ulaska u boks, Hamilton je jedino mogao probati ostati nešto duže na stazi i u posljednjoj dionici utrke biti na novijim gumama i pokušati napasti.
Britanac je čak razmatrao ostanak na istom setu do kraja utrke, ali mu trkaći inženjer Pete Bonnington govori da nema nikakve šanse i da će ga u tom slučaju Rosberg prestići na stazi. Hamilton na kraju ulazi u boks, ali do kraja ne uspijeva dovoljno smanjiti zaostatak i Rosberg upisuje treću pobjedu u nizu, prvi puta u karijeri. Toto Wolff nakon utrke je izjavio da je Hamilton imao sve strateške opcije otvorene i da su strategiju birali on i njegova strana garaže.
Najviše pole positiona u nizu ima Ayrton Senna koji je od VN Španjolske 1988. do VN SAD-a 1989. osam puta zaredom startao prvi. Sedam pole positiona nanizali su Senna, Prost, M.Schumacher, Lauda i Hamilton.
Lewis Hamilton je na posljednju utrku sezone 2016. u Abu Dhabiju stigao s imperativom pobjede, ali Rosbergu je za naslov prvaka u tom slučaju bilo dovoljno i treće mjesto. Iako je Hamilton cijelu utrku zadržavao Rosberga kako bi ga doveo pod pritisak vozača Red Bulla i Ferrarija, Nijemac je uspio izdržati pritisak i osvojiti naslov prvaka.
Prvenstvo je 2017. u Abu Dhabiju već bilo odlučeno, a Bottas je pobijedio Hamiltona u kvalifikacijama i u utrci te ostvario četvrti pole position i treću pobjedu u sezoni i karijeri. Vettel je završio treći s 19 sekundi zaostatka za pobjednikom i potvrdio titulu viceprvaka.
Lewis Hamilton pobijedio je 11. puta u F1 sezoni 2018. na VN Abu Dhabija i tako na najbolji mogući način zaključio sjajnu sezonu za njega i Mercedes, a Sebastian Vettel završio je drugi ispred Red Bullovih vozača Maxa Verstappena i Daniela Ricciarda.
Hamilton je ujedno postao prvi vozač koji je osvojio više od 400 bodova u sezoni (408), a izjednačio je svoj učinak od 11. pobjeda u sezoni (2014.) i 17 postolja u sezoni (2015. i 2016.).
Hamilton je zadržao vodstvo na startu utrke, ali već u prvom krugu vidjeli smo veliki incident između Hulkenberga i Grosjeana u šikani između dvije DRS zone.
Hulkenberg je pokušao prestići Grosjeana u prvom dijelu šikane, ali Francuz je zadržao vanjsku stranu koja je postala unutarnja za idući zavoj i došlo je do kontakta između Grosjeanovog prednjeg i Hulkenbergovog stražnjeg kotača, a nakon toga i do prevrtanja Hulkenbergova Renaulta.
Renault je ostao prevrnut i naslonjen na ogradu, uz manju vatru iz stražnjega kraja koju su redari brzo ugasili, a Nijemac je morao čekati da bolid okrenu na pravu stranu prije nego je mogao izaći iz kokpita.
Lewis Hamilton uvjerljivo je slavio na posljednjoj utrci sezone 2019. u Abu Dhabiju u kojoj je dominirao s pole positiona i odvozio najbrži krug na starim hard gumama, a Max Verstappen završio je drugi ispred Charlesa Leclerca i Valtterija Bottasa koji je kasnio još sekundu.
Hamilton je dobro startao s pole positiona i vodio u svim krugovima utrke na putu prema šestom grand chelemu u F1 karijeri (pole position, pobjeda, najbrži krug i vodstvo u svim krugovima utrke) i sada se izdvojio ispred Michaela Schumachera i Alberta Ascarija koji ih imaju po pet – ispred njega je još samo Jim Clark s osam grand chelema.
Max Verstappen uvjerljivo je slavio na posljednjoj utrci sezone 2020. u Abu Dhabiju za Red Bull ispred Valtterija Bottasa i Lewisa Hamiltona u Mercedesu, a McLaren je prestigao Racing Point u borbi za treće mjesto u poretku konstruktora nakon odustajanja Sergija Pereza u ranoj fazi utrke.
Verstappen je uvjerljivo vodio od starta do cilja nakon jednoga zaustavljanja u boksu koje je većina vozača obavila za vrijeme sigurnosnoga automobila koji je izašao nakon Perezova odustajanja, a kako je Stroll završio tek deveti Racing Point izgubio je treće mjesto iako su vodili 10 bodova ispred McLarena uoči ove utrke.
Bottas je nakon tri utrke bez postolja završio drugi i ostao ispred momčadskoga kolege Hamiltona kojega je dan ranije pobijedio u kvalifikacijama, a Albon je odvozio jednu od najboljih utrka sezone na četvrtom mjestu za Red Bull s 20 sekundi zaostatka za pobjednikom.
Drugim mjestom Bottas je potvrdio drugo mjesto u poretku vozača s devet bodova prednosti ispred Verstappena, a Hamilton je osvojio naslov prvaka s 124 boda prednosti ispred momčadskoga kolege.
Albon je u posljednjim krugovima sustigao Hamiltona, ali na kraju je završio 1.472 s iza sedmerostrukoga svjetskog prvaka.
McLarenovi vozači Norris i Sainz završili su peti i šesti i McLarenu donijeli treće mjesto u poretku konstruktora sa sedam bodova prednosti ispred Racing Pointa.
Daniel Ricciardo završio je sedmi u svom oproštaju od Renaulta i odvozio najbrži krug utrke u posljednjem krugu s 0.032 s prednosti ispred pobjednika Verstappena kojemu je oteo prvi Grand Chelem u karijeri (pobjeda, pole, najbrži krug i vodstvo u svim krugovima utrke).
Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?
Budi prvi koji će ostaviti komentar!