F1 na SK: #77 Valtteri Bottas

Automoto 17. ožu 202113:54 > 13:55
Foto: Joe Portlock/Getty Images

Novu sezonu Formule 1 ekskluzivno od ove sezone možete pratiti na kanalima Sportkluba. Iz dana u dan uoči početka sezone predstavit ćemo vam momčadi i vozače u novoj sezoni.

Nacionalnost: Finac
Datum rođenja: 28. 08. 1989.
Mjesto rođenja: Nastola, Finska
Godina: 31
Visina: 173 cm
Težina: 70 kg
F1 karijera: 2012. – 2020.
Najbolji plasman u sezoni: 2. (2019. i 2020.)
Broj utrka: 156
Pobjeda: 9
Pobjednička postolja: 56
Pole positioni: 16
Mjesta u prvom startnom redu: 40
Najbrži krugovi: 15
Bodovi: 1512
Utrka u vodstvu: 34
Službena web stranica: valtteribottas.com

Nakon što je osvojio razna karting prvenstva u rodnoj Finskoj, uključujući juniorsko ICA prvenstvo 2004., ICA Viking Trophy 2005., Formula A i ICA naslove 2006. kao i WSK International Series Formulu A iste godine, Valtteri je 2007. bio spreman za utrke jednosjeda.

U debitantskoj sezoni Finac je odmah ostavio snažan dojam jer je završio treći u poretku sjevernoeuropskog kupa (NEC, North European Championship) Formule Renault 2.0 s momčadi Koiranen Bros Motorsport, a osvojio je i zimsku seriju Formule Renault 2.0 s momčadi AKA Cobra. Iako je pobijedio na tri od četiri utrke, Bottas nije konkurirao za naslov prvaka jer nije imao MSA licencu.

Finski je mladić 2008. nastavio u sjevernoeuropskom kupu Formule Renault 2.0, a natjecao se i u europskom kupu Formule Renault 2.0. S momčadi Motopark Academy, Valtteri je osvojio oba naslova, i to sa stilom. U sjevernoeuropskom (NEC) kupu osvojio je 12 od 14 utrka, a pobijedio je i na 5 utrka europskog kupa.

Njegov meteorski uspon nastavio se i 2009. kad je prešao u Formulu 3 Euroseries s momčadi ART Grand Prix. Iako nije pobijedio ni na jednoj utrci, u poretku je završio treći, s ukupno šest drugih mjesta i najboljim startnim pozicijama na Lausitzu i Brands Hatchu.

Sudjelovao je i na četiri utrke britanskog prvenstva Formule 3, a završio je peti na finalu sezone u Macauu.

Valtteri je 29. siječnja potvrđen kao testni i rezervni vozač Williamsa, iako nikad prije nije vozio bolid Formule 1. I dok je prijašnji testni vozač Nico Hulkenberg postao Williamsov vozač za sezonu 2010., Valtteri se natjecao u Formuli 3 Euroseries s momčadi ART Grand Prix.

Unatoč dobroj sezoni u kojoj je ostvario dvije pobjede i još šest pobjedničkih postolja, Valtteri je u poretku završio treći, 27 bodova iza Edoarda Mortare. Finac je završio treći i u Macauu, ali je osvojio Masters Formule 3 na Zandvoortu čime je postao prvi vozač koji je tu utrku osvojio dvaput.

Williams je Bottasa zadržao kao testnog i rezervnog vozača i 2011., a Finac se te godine natjecao u GP3 seriji s momčadi ART Grand Prix. Nakon teškog početka sezone, pobijedio je na posljednje četiri utrke sezone i osvojio naslov prvaka pobjedom na pretposljednjoj utrci.

Nakon što je osigurao naslov prvaka GP3 serije, Valtteri je nastupio na utrci britanskog prvenstva Formule 3 na Doningtonu s momčadi Anthony Hieatt’s Double R Racing, a pobjeda u drugoj utrci osigurala mu je 17. mjesto u ukupnom poretku.

Iako 2011. nije nastupao za Williams, Valtteri je na testiranju za mlade vozače u studenom postavio 10. najbrže vrijeme. Nekoliko tjedana kasnije Williams je potvrdio Bottasa kao testnog i rezervnog vozača za 2012. čime su mu jamčili najmanje 15 nastupa na treninzima petkom.

Osim rada na simulatoru, Valtteri je vozio i na predsezonskim testiranjima u Barceloni, testu na Mugellu i testu za mlade vozače na Silverstoneu.

Williams ga potvrdio kao vozača

Williams je 28. studenog 2012. potvrdio da Valtteri postaje njihov vozač, a momčadski kolega bit će mu Pastor Maldonado koji je već proveo cijelu sezonu s momčadi i ostvario pobjedu na VN Španjolske.

Iako se nije utrkivao 2012., Valtteri se brzo snašao te je u Melbourneu bio bolji od Maldonada. U Maleziji je skoro osvojio prve bodove dok se u Kanadi po kiši kvalificirao na senzacionalno treće mjesto.

Iako je Valtterijeva brzina bila očita, problematični Williamsov FW35 nije mu omogućio da ostvari zapaženije rezultate. Prosječna startna pozicija bila mu je 15. mjesto, a Maldonadova 16. Iako je bolid bio pouzdan (samo dva kvara za Bottasa u cijeloj sezoni), nije bio dovoljno brz pa su jedva uspjeli osvojiti pokoji bod.

Williams je za 2014. zadržao Bottasa, a umjesto Maldonada su doveli Massu, što je zanimljiva kombinacija mladosti i iskustva. Također, Renault su zamijenili Mercedesom, što će se pokazati sjajnim potezom.

Već nakon prvih testiranja bilo je jasno da je FW36 konkurentan, i to ne samo zahvaljujući najboljoj pogonskoj jedinici, Mercedesu PU106A Hybrid. Novi Williams imao je vrlo nizak otpor zraka i vrlo dobru aerodinamičku učinkovitost na stazama sa srednjim downforce zahtjevima poput Austrije gdje su osvojili prvi startni red.

Bottas je bio brz, konstantan i dobar u duelima, što ga je lansiralo među najveće zvijezde u 2014., uz Lewisa Hamiltona i Daniela Ricciarda. Iako nije pobijedio na utrci, osvojio je 186 bodova, šest pobjedničkih postolja i jedan najbrži krug, što je bilo dovoljno za četvrto mjesto u ukupnom poretku, iza dva Mercedesa i Ricciarda.

Williams je i 2015. bio vrlo konkurentan, ali kako je Ferrari postao druga najbrža momčad teže su dolazili do pobjedničkih postolja. Ipak, čvrsto su ostali ispred Red Bulla (osim na sporim stazama i po kiši) te su drugu godinu osigurali treće mjesto u poretku konstruktora. Bottas je ponovno bio uspješniji od Masse i završio peti u poretku s 136 bodova, jedno mjesto i 15 bodova ispred Brazilca.

Bottas je ponovno bio vrlo konstantan te je na većini utrka osvajao bodove, ali pretkraj sezone postao je agresivniji nakon sudara s Kimijem Raikkonenom u Rusiji koji mu je nepromišljenim manevrom u posljednjem krugu oduzeo pobjedničko postolje.

Nakon nagađanja da bi 2016. mogao voziti za Ferrari umjesto Kimija Raikkonena, Valtteri je ipak ostao u Williamsu budući da je Iceman ostao u Maranellu. Momčadski kolega treću godinu zaredom bit će mu Felipe Massa.

Finac je ponovno bio uspješniji od svog momčadskog kolege i završio osmi u poretku vozača, a bodove je osvajao na 15 utrka. Također, Bottas je sjajnim nastupom u Kanadi Williamsu donio jedino pobjedničko postolje u sezoni, a dogovorio je i nastavak suradnje s momčadi iz Grovea gdje će mu 2017. momčadski kolega biti 19-godišnji Kanađanin Lance Stroll.

Foto: Steve Etherington/Getty Image
Odlazak u Mercedes

Ali u neočekivanom raspletu događaja kada se Rosberg povukao nakon osvajanja prvaka u Abu Dhabiju, Mercedes je 16. siječnja potvrdio da će njihov novi vozač biti Valtteri Bottas, a u Williamsu će ga zamijeniti Felipe Massa.

Bottas je vrlo dobro startao karijeru u Mercedesu i već na trećoj utrci u Bahrainu osvojio prvi pole position, a na idućoj utrci u Rusiji pobijedio prestigavši s trećega mjesta oba Ferrarija prije prvoga zavoja.

13 postolja na 20 utrka

Iako je bio vrlo konstantan i osvojio 13 postolja na 20 utrka i 19 puta bio u bodovima, nakon druge pobjede sezone u Austriji i postolja u Mađarskoj ispred Hamiltona Bottas je pao u sjenu momčadskog kolege.

Bottas je priznao da mora odraditi bolji posao ukoliko želi ugroziti Lewisa, a sjajnim vikendom u Abu Dhabiju gdje je s pole positiona pobijedio ispred momčadskog kolege učinio je pravi korak u tom smjeru.

Sezonu je završio na trećem mjestu s tri pobjede i četiri pole positiona, 12 bodova iza viceprvaka Vettela.

Bottas je F1 sezonu 2018. startao odlučno i pokazao solidnu brzinu i mogao je pobijediti na tri od prve četiri utrke (Bahrain, Kina i Azerbajdžan), ali na kraju nije pobijedio ni na jednoj utrci cijele sezone što je definitivno razočaravajuće nakon vrlo dobre prve sezone u Mercedesu 2017.

Bottas je sredinom sezone ispao iz borbe za naslov prvaka što je na njega djelovalo demotivirajuće te ga je Hamilton bez problema pobijedio u većini kvalifikacijskih okršaja te odjurio daleko od njega u utrci, a jedino je u Rusiji Bottas pokazao brzinu i sposobnost da pobijedi prije nego je Mercedes intervenirao i u 25. krugu tražio da propusti Hamiltona.

Finac je završio peti u poretku vozača s 247 bodova, četiri manje od trećega Raikkonena i dva manje od četvrtoga Verstappena, a uoči nove F1 sezone 2019. Bottas je najavio da će voziti svaku utrku kao da mu je posljednja. Uz nikad boljeg Hamiltona to je jedini ispravan stav za Finca koji Mercedesu mora dokazati da je zaslužio mjesto u momčadi i 2020. dok Ocon nestrpljivo čeka u ulozi testnoga vozača.

Bottas je bolje krenuo u F1 sezonu 2019. s jako dobrim kvalifikacijskim nastupom i pobjedom u Melbourneu, čemu je dodao i pobjedu u Bakuu s pole positiona, ali iduću je čekao pet mjeseci, točnije do VN Japana, ali nakon te pobjede kasnio je gotovo nedostižna 64 boda iza Hamiltona, četiri utrke prije kraja.

Iako je uspio pobijediti na još jednoj utrci, VN SAD-a u Austinu, gdje je prestigao Hamiltona na stazi, Britanac je upravo na toj utrci potvrdio šesti naslov prvaka, dvije utrke prije kraja sezone.

Bottas je uspio biti bolji u kvalifikacijama i osvojiti isti broj pole positiona kao i Hamilton, ali glavna slabost i dalje su mu utrke gdje je Hamilton bolji u čuvanju guma, procjeni rizika i konstantnom isporučivanju postolja i bodova.

Foto: Hamad I Mohammed – Pool/Getty Images
Sezonu 2020. započeo pobjedom

Za osvajanje naslova protiv Hamiltona Bottas je morao biti barem još 20% bolji nego u svojoj dosad najboljoj sezoni (2019.) u kojoj je završio kao viceprvak, ali ni Hamilton ne odustaje od vječne potrage sa samousavršavanjem, s mislima okrenutim prema rekordima.

Bottas je F1 sezonu 2020. započeo savršeno s pole positionom i pobjedom na prvoj utrci sezone u Austriji, ali veći dio sezone nije mogao pratiti ritam momčadskoga kolege Hamiltona koji je podigao razinu vožnje u kvalifikacijama u odnosu na 2019. i bio uobičajeno neumoljiv u utrkama.

Finac je osvojio pet pole positiona, pet manje od Hamiltona, dva najbrža kruga i samo dvije pobjede u Austriji i Rusiji dok je ukupno 11 puta u 17 utrka bio na pobjedničkom postolju i 14 puta startao iz prvoga reda.

Nakon još jednoga bolnog poraza od Hamiltona Bottas je doživio udarac i na VN Sakhira gdje je Hamiltona mijenjao George Russell iz Williamsa koji se kvalificirao drugi i oduševio u utrci u kojoj je pobjedu izgubio zbog Mercedesovih pogrešaka u boksu.

Ove godine Bottas će imati još jednu priliku suočiti se s Hamiltonom u istom bolidu, a 2022. svoju priliku čeka Mercedesov junior Russell koji je u Bahrainu pokazao da je već sada spreman zamijeniti ga u momčadi svjetskih prvaka.