Novu sezonu Formule 1 ekskluzivno od ove sezone možete pratiti na kanalima Sportkluba. Iz dana u dan uoči početka sezone predstavit ćemo vam momčadi i vozače u novoj sezoni.
Nacionalnost:Britanac
Datum rođenja: 07. 01. 1985.
Mjesto rođenja: Stevenage, Hertfordshire, Velika Britanija
Godina: 36
Visina: 174 cm
Težina: 66 kg
F1 karijera: 2007. – danas
Najbolji plasman u sezoni: prvak 2008. 2014. 2015. 2017. 2018. 2019. 2020.
Broj utrka: 266
Pobjeda: 95
Pobjednička postolja: 165
Najbolje startne pozicije: 98
Mjesta u prvom startnom redu: 165
Najbrži krugovi: 53
Bodovi: 3778
Utrka u vodstvu: 162
Službena web stranica: www.lewishamilton.com
Iako je Lewisu Hamiltonu utrkivanje najprije bilo samo hobi, ubrzo je postalo njegova profesija. Nakon što je znanje izbrusio u okolici rodnoga Stevenagea, mladi britanski vozač okrenuo se nacionalnim utrkama. S deset godina i malo manje od dvije godine trkaćeg iskustva, Hamilton je postao najmlađi osvajač britanskog kadetskog prvenstva u kartingu.
Nije dugo trebalo da Lewis počne gomilati trofeje u kartingu što nije promaklo oštrom oku Rona Dennisa koji je 1998. potpisao Lewisa u McLarenov program za mlade vozače. Dennisova vjera u mladog Hamiltona bila je tolika da je ugovor uključivao i opciju prvenstva nastupanja za McLarenovu F1 momčad ako 13-godišnji Britanac dođe do Formule 1.
McLarenova financijska potpora omogućila je Hamiltonu da zasja na mnogo većoj pozornici te je mladi Britanac osvojio višestruke naslove europskog prvaka u kartingu. A s 15 godina postao je najmlađi prvak, što je rekord koji i danas stoji.
Ipak, Hamiltona je od ostalih izdvajao njegov talent, a ne njegova mladost. Godine 2002. odlučio se nastupiti u vrlo konkurentnoj britanskoj Formula Renault seriji. Sve dvojbe o tome kako će se mladi Lewis nositi s naglim porastom snage u bolidu Formule Renault brzo su otklonjene već u prvoj sezoni u kojoj je završio treći, a godinu kasnije osvojio je naslov prvaka osvojivši rekordnih deset pobjeda, devet najbržih krugova i jedanaest pole positiona.
Iako je njegov prijelaz u F3 Euroseries bio nešto manje uspješan, Hamilton se brzo snašao te je nakon petog mjesta u poretku u debitantskoj sezoni iduće godine osvojio naslov prvaka. Činjenica da je vozio za dominantnu momčad ASM nedvojbeno mu je pomogla, ali s 15 pobjeda Hamilton je uništio konkurenciju.
Njegova debitantska sezona u jakoj GP2 seriji 2006. pokazala se iznimno uspješnom. Hamilton je na vrhuncu nizao impresivne nastupe i oduševio brzinom, pretjecanjima i konstantnošću. Nadmašio je daleko iskusnijeg momčadskog kolegu Alexandrea Premata i Nelsona Piqueta Juniora te osvojio naslov prvaka i divljenje cijele Formule 1.
Njegova brzina u utrci i konstantnost u vožnji podsjećale su na mladog Fernanda Alonsa, aktualnog dvostrukog svjetskog prvaka u Formuli 1. McLaren je zato krajem 2006. odlučio dati Hamiltonu priliku u svom F1 bolidu, a Britanac nije razočarao te je osigurao mjesto u McLarenu za 2007. zajedno s aktualnim prvakom Fernandom Alonsom.
Hamilton 2007. nepogrešiv do posljednje dvije utrke
Bio je to hrabar potez za inače tradicionalnu i konzervativnu F1 momčad, ali i potez koji se vrlo brzo isplatio. Hamilton je na početku sezone nanizao devet uzastopnih pobjedničkih postolja, uključujući pobjedu na svojoj sedmoj utrci u Kanadi. Ukupno je pobijedio četiri puta, osvojio šest pole positiona i 12 pobjedničkih postolja.
Sezonu je obilježilo veliko rivalstvo između njega i Alonsa koje je kulminiralo na VN Mađarske gdje Hamilton nije poštivao dogovor o poziciji na stazi tijekom kvalifikacija, a Alonso mu je uzvratio zadržavanjem prilikom promjene guma, zbog čega je kažnjen startanjem s pet mjesta niže startne pozicije.
Hamilton je vodio veći dio sezone, ali u posljednje dvije utrke Hamiltonovo neiskustvo dolazi na naplatu te je od mogućih 20 bodova osvojio samo dva. Naslov je uzeo Kimi Raikkonen koji je uoči posljednje dvije utrke za Hamiltonom zaostajao velikih 17 bodova.
Druga sreća za Hamiltona nakon infarktne završnice
Hamilton je 2008. odlučno krenuo u osvajanje svog prvog naslova prvaka u Formuli 1 koji mu je tako okrutno izmaknuo 2007. Pobijedio je u prvoj utrci sezone gdje se McLaren pokazao najbržim bolidom, ali ispred njega je bila teška sezona u kojoj je, začuđujuće, griješio daleko više nego 2007. Alonso je otišao u Renault, a momčadski kolega Heikki Kovalainen nije bio prijetnja za talentiranog Britanca.
Vrhunac sezone svakako su dominantne pobjede po kiši u Monaku i Silverstoneu, a Lewis je uoči posljednje utrke u Brazilu stigao kao vodeći u poretku ispred Felipea Masse. U slučaju Massine pobjede dovoljno mu je bilo peto mjesto za naslov.
U scenariju kojeg se ne bi posramili ni najveći svjetski blockbusteri, Hamilton je u posljednjem zavoju prestigao Timu Glocka koji je na kišnom Interlagosu ostao na gumama za suho i tako se našao ispred Hamiltona. Tako je Lewis osvojio peto mjesto koje mu je trebalo, a time i svoj prvi naslov prvaka u Formuli 1.
Obrana naslova 2009. u nekonkurentnom McLarenu MP4-24 bila je nemoguća misija, ali značajno poboljšan bolid od VN Njemačke omogućio je Lewisu da se počne boriti za pobjede.
Već na idućoj utrci, VN Mađarske, Lewis je pobijedio ispred Kimija Raikkonena u Ferrariju, što je ujedno bila i prva pobjeda bolida koji je opremljen KERS sustavom za obnovu kinetičke energije, odnosno prva pobjeda za bolid s hibridnim pogonom u povijesti Formule 1.
Hamilton je pobijedio i u Singapuru te osvojio dodatna tri pobjednička postolja, a u poretku je završio peti i nagovijestio borbu za naslov prvaka iduće sezone.
Hamilton je u vrlo izjednačenoj sezoni 2010. zaista bio pretendent za naslov prvaka. Vezane pobjede u Turskoj i Kanadi istaknule su njegovu kandidaturu za naslov, ali Hamiltona su pogreške u Singapuru i Italiji, gdje je preagresivnom vožnjom prosuo dobrih 30 bodova, stajale ozbiljnog pokušaja osvajanja naslova, iako je u posljednjoj utrci bio u teoretskim kombinacijama za naslov. Sezonu je završio na četvrtom mjestu, dva mjesta ispred novog momčadskog kolege Jensona Buttona.
Sezona 2011. svakako je najteža sezona u Hamiltonovoj F1 karijeri. Frustriran nemogućnošću bolida da se konstantno bori za pobjede i Vettelovom dominacijom, Hamilton je imao dosta incidenata od kojih su mnogi bili s Felipeom Massom, zbog čega je često bio na razgovoru sa sucima, a odnos s medijima bio je nikad gori.
Situaciju je dodatno pogoršavao nesređen privatni život, kao i Jenson Button koji se u svojoj drugoj sezoni za McLaren pokazao u mnogo boljem svjetlu. Iako su oboje ostvarili po tri pobjede (Hamilton je osvojio Kinu, Njemačku i Abu Dhabi), Button je završio drugi u ukupnom poretku, a Hamilton peti.
Bilo je to prvi puta da je Hamilton završio sezonu iza momčadskog kolege (2007. bio je bodovno izjednačen s Alonsom, ali je završio ispred njega zbog većeg broja drugih mjesta). Hamilton je u Koreji osvojio jedini pole position u sezoni, što je bio jedini pole position u 2011. kojeg nije ostvario neki od Red Bullovih vozača (Vettel i Webber).
Godine 2012. sezona je za Hamiltona počela odlično s dva pole positiona u prve dvije utrke, ali ih je uspio pretočiti u samo dva treća mjesta. U sezoni u kojoj smo u prvih sedam utrka vidjeli sedam različitih pobjednika, Lewis je marljivo skupljao bodove i pobjednička postolja, a nakon pobjede u sedmoj utrci sezone u Kanadi istaknuo je svoju kandidaturu za naslov prvaka.
Ipak, Hamilton je izgubio četiri vrlo izgledne pobjede ne svojom krivicom. Najprije je izgubio izglednu pobjede u Španjolskoj gdje nakon dominantnog pole positiona bolid nije imao dovoljno goriva za analizu te je startao posljednji. U Singapuru i Abu Dhabiju je odustao s vodeće pozicije zbog kvarova, a u Brazilu ga je s vodeće pozicije iz utrke izbacio Nico Hulkenberg.
Hamilton je 2012. uspio pobijediti u Kanadi, Mađarskoj, Italiji i SAD-u i osvojiti sedam pole positiona (osam ako računamo i Španjolsku). Lewis je ponovno bio u formi i Mercedes je bio vrlo sretan što su osigurali njegove usluge za iduću sezonu.
Prelazak u Mercedes najbolja odluka karijere
Prijelaz u Mercedes pokazao se punim pogotkom jer je bolid bio sposoban za osvajanje pole positiona i pobjeda, dok je McLaren imao sezonu bez ijednog pobjedničkog postolja. Hamilton je pobijedio u Mađarskoj, osvojio pet pole positiona i završio četvrti u ukupnom poretku, dva mjesta iznad novog momčadskog kolege Rosberga.
Sezona 2014. donijela nam je epsku borbu za naslov dvaju momčadskih kolega u dominantnom Mercedesovom W05. Nije dobro počelo za Lewisa – sezonu je otvorio odustajanjem u Australiji, ali je nakon toga nanizao četiri pobjede. Niz prekida Rosberg pobjedom u Monaku, nakon kontroverzno osvojenog pole positiona.
Do dugo iščekivanog dodira na stazi došlo je na VN Belgije kada je Rosberg prednjim krilom probušio Hamiltonovu stražnju lijevu gumu, zbog čega je Britanac odustao, a Nijemac završio drugi iza Ricciarda. Nakon toga, Hamilton je pobijedio na šest od preostalih sedam utrka čime je osvojio svoj drugi naslov prvaka u karijeri.
Hamilton je na VN Malezije 2014. ostvario prvi Grand Chelem u karijeri: pobjedu, pole position, najbrži krug i vodstvo u svakom krugu utrke.
Nakon napete 2014. – Dominacija 2015.
Lewis je 2015. u potpunosti opravdao status favorita te u obranu naslova krenuo uvjerljivom pobjedom s pole positiona u Australiji, a nakon Vettelovog iznenađujućeg slavlja u Maleziji uzvraća udarac s dvije pobjede u nizu.
Rosberg ga je prvi put porazio tek na petoj utrci prvenstva u Španjolskoj, a Hamilton gubi sigurnu pobjedu u Monaku zbog krive procjene momčadi koja ga je nepotrebno pozvala u boks za vrijeme sigurnosnog automobila. U Kanadi, na stazi gdje je 2007. ostvario prvu pobjedu u karijeri, Lewis dolazi do četvrte pobjede u sezoni, a uslijedio je tek drugi poraz od momčadskog kolege u Austriji gdje je završio drugi.
Britanac je slavio na svojoj domaćoj utrci na Silverstoneu, treći puta u karijeri (uz 2008. i 2014.), a Lewisu je pobjeda u Engleskoj dosad uvijek donijela i naslov prvaka na kraju sezone. U Mađarskoj je Lewis još jednom startao s pole positiona, ali gubi vodstvo na startu i u utrci punoj grešaka dolazi do šestoga mjesta. Uslijedile su pobjede u Belgiji i dominantna pobjeda u Italiji na novoj specifikaciji motora gdje je startao prvi, odvozio najbrži krug i vodio svaki krug utrke (Grand Chelem).
Lewis je tako prvih 12 utrka čak 11 puta startao prvi i jednom drugi, a na 11 utrka je bio na pobjedničkom postolju. Niz je prekinut u Singapuru gdje Mercedes ima loš vikend u kojem ne uspijevaju izvući maksimum iz guma i podešenja bolida. Hamilton se kvalificirao peti, a utrci je odustao zbog kvara na motoru.
Uslijedile su tri utrke u Japanu, Rusiji i SAD-a u kojima je Hamilton startao drugi, ali i upisao tri pobjede što mu je bilo dovoljno za treći naslov prvaka. Time je postao tek deseti vozač u povijesti Formule 1 s tri ili više naslova, a jedini je aktivni vozač s pobjedama u svim godinama u kojima je nastupio.
Rosberg iskoristio ponuđeno i pobijedio Hamiltona
Hamilton je 2016. imao brzinu za naslov prvaka, ali imao je dva velika problema koji su ga na kraju stajali četvrtoga naslova – start i pouzdanost bolida. Britanac je nekoliko puta tijekom sezone jako loše startao i nije se uspio oporaviti, a u kvalifikacijama za VN Rusije i VN Kine imao je problema s MGU-H jedinicom zbog čega je startao s nižih startnih pozicija.
Kvarovi su došli na naplatu na VN Belgije gdje Hamilton uzima zalihu komponenti pogonske jedinice kako do kraja sezone više ne bi dobio kaznu, a unatoč startu s posljednjeg mjesta Britanac završava sjajan treći. Ali još jedan loš start s pole positiona u Monzi i na polumokroj stazi u Suzuki Rosberga su doveli u situaciju da na posljednje četiri utrke može završiti drugi i postati svjetski prvak.
Hamilton je na posljednje četiri utrke startao prvi i završio prvi, ali to mu svejedno nije bilo dovoljno za četvrti naslov prvaka budući da je Rosberg na sve četiri utrke završio drugi. Nijemac se nakon ostvarenja životnoga sna povukao iz Formule 1, a novi momčadski kolega Hamiltonu će biti Valtteri Bottas koji je stigao iz Williamsa.
Nova sezona za Hamiltona je donijela nove izazove i dugoočekivanu borbu sa suparnikom iz druge momčadi – na iznenađenje mnogih taj suparnik bio je Ferrari, a vozač Sebastian Vettel.
Duel Hamilton Vettel bez očekivane uzbudljive završnice
Cijelu sezonu Hamilton i Vettel vodili su mrtvu utrku za naslov prvaka, a Vettel je nakon VN Monaka imao najveću prednost u cijeloj sezoni od 25 bodova, a prvi kiks dogodio mu se na Silverstoneu gdje mu je pukla guma. Kontroveznan trenutak dogodio se u Bakuu gdje je Vettel namjerno udario Hamiltona iza sigurnosnog automobila, a uoči ljetne pauze prednost je i dalje imao Vettel.
Ali tada na scenu stupaju Hamilton i Mercedes i slave na pet od idućih šest utrka dok je Vettel odustao u Singapuru zbog sudara s Raikkonenom i Verstappenom, a Ferrari su pogodili tehnički problemi s motorom u Maleziji i Japanu.
Konačan udarac Hamilton je Vettelu zadao u Austinu gdje je ostvario devetu pobjedu u sezoni i povećao svoju prednost na 66 bodova, tri utrke prije kraja, a u Meksiku dolazi do kontakta između dvojca nakon kojega oboje padaju na začelje poretka. Vettel se probio na četvrto, a Hamilton na deveto mjesto što mu je bilo dovoljno za osvajanje četvrtoga naslova prvaka.
Hamilton je osim četvrtoga naslova u 2017. srušio i Schumacherove rekorde u broju pole positiona i startova iz prvoga reda, ali Nijemac još uvijek ima tri naslova više, 29 pobjeda više i 38 postolja više od Britanca.
Vettel ponovno vodi 2018., ali Hamilton i Mercedes su ipak prejaki
Sebastian Vettel sjajno je otvorio F1 sezonu 2018. s dvije pobjede na prve dvije utrke, a Hamilton je bio razočaravajuće spor na za njega inače vrlo jakoj stazi u Kini te je završio četvrti. Ali to se pokazala kao tek jedna od tri utrke u sezoni na kojima Lewis nije završio na postolju i to je ključ još jednog uvjerljivog naslova prvaka.
Vettel je vodio nakon 10/21 utrka pobjedom na Silverstoneu, ali tada je uslijedila Njemačka gdje je Hamilton zbog problema s bolidom u kvalifikacijama startao tek 16. i uspio se probiti do pobjede u kišnim uvjetima nakon Vettelove pogreške u Sachs zavoju. Hamilton je tada preuzeo vodstvo u poretku sa 17 bodova ispred Vettela i više ga nije ispustio do kraja sezone.
Hamilton je nakon VN Njemačke u preostalih 10 utrka pobijedio još sedam puta, ostvario još dva postolja i jednom završio četvrti i to baš na utrci u Meksiku gdje je dvije utrke prije kraja potvrdio osvajanje petoga naslova prvaka čime se izjednačio s Juan Manuel Fangijom.
Ispred Hamiltona je po broju pobjeda, postolja i naslova samo Michael Schumacher, a s obzirom na Mercedesovu formu nije nemoguće da ga Lewis sustigne ili čak prestigne u tim kategorijama.
Hamilton je i 2019. započeo pole positionom u Melbourneu, ali je nakon lošijega starta izgubio vodstvo do prvoga zavoja od momčadskog kolege Bottasa i završio drugi, pri čemu je oštetio bolid u prvim krugovima te nije uspio biti prijetnja Fincu.
Prvu pobjedu nije morao dugo čekati – slavio je na drugoj utrci sezone u Bahrainu gdje je pritisnuo Vettela u pogrešku i preuzeo vodstvo nakon Leclercovog problema s motorom, slavio je u Kini kad je prestigao Bottasa do prvoga zavoja, a u Bakuu je završio drugi iza Bottasa prije nego je u Španjolskoj uzvratio nakon poraza u kvalifikacijama od Bottasa i preuzeo vodstvo nakon boljega starta.
Hamilton je nakon pobjede u Španjolskoj osvojio pole position u Monaku, nakon Laudine smrti, a u utrci je uspio zadržati bržega Verstappena koji je imao bolje gume. U Kanadi je pobijedio Vettela koji je kažnjen nakon utrke zbog opasnoga vraćanja na stazu, a čvrst temelj šestoga naslova prvaka postavio je dominantnim nastupom u Francuskoj gdje je slavio ispred Bottasa.
Iako na devet uzastopnih utrka između Njemačke i Abu Dhabija nije bio na pole positionu, Hamilton je sigurno priveo prvenstvo kraju i dvije utrke prije kraja osigurao naslov ispred Bottasa, a na posljednjoj utrci sezone u Abu Dhabiju osvaja peti pole position i izjednačava se s Bottasom koji je time propustio postati tek drugi vozač koji je u istom bolidu osvojio više pole positiona od Hamiltona.
Hamilton je i uoči 2020. veliki favorit za naslov prvaka, njegov sedmi, čime bi se izjednačio s Michaelom Schumacherom, a s obzirom na stabilna pravila u odnosu na 2019. Mercedes je i dalje prvi favorit za pobjede i pole positione.
Hamilton je dominirao F1 sezonom 2020. u kojoj je izjednačio učinak Michaela Schumachera i osvojio sedmi naslov prvaka, a prestigao ga je i u broju pobjeda te ih nakon 2020. ima četiri više od Nijemca.
Nakon kiksa na prvoj utrci sezone u Austriji, gdje je završio četvrti nakon kazne za incident s Albonom, Hamilton je preuzeo kontrolu nad prvenstvom s pet pobjeda na idućih šest utrka, a nakon gubitka pobjede u Italiji zbog ulaska u boks dok to nije bilo dopušteno Hamilton je osvojio šest od idućih sedam utrka.
Prvenstvo je osigurao fantastičnom pobjedom u suho – mokrim uvjetima u Turskoj sa šestoga startnog mjesta, tri utrke prije kraja prvenstva od 17 utrka, a nakon pobjede na prvoj utrci u Bahrainu Hamilton je dobio pozitivan nalaz na COVID-19 i propustio pretposljednju utrku sezone u istoj zemlji.
Hamilton se vratio na posljednju utrku sezone u Abu Dhabiju na kojoj se kvalificirao i završio treći iza pobjednika Verstappena i momčadskoga kolege Bottasa, a 2021. Hamilton može osvojiti osmi naslov prvaka i probiti granicu od 100 pobjeda i 100 pole positiona.