Formula 1 2026. planira povećati downforce pratećem bolidu

REUTERS/Thaier Al-Sudani via Guliver

Glavni tehnički šef Formule 1 Pat Symonds objasnio je kako borbe na stazi planiraju učiniti još napetijima i uzbudljivijima jer uz postojeći sustav za smanjenje otpora zraka planiraju koristiti i metode koje će povećati razinu downforcea bolidu koji prati drugi bolid.

Formula 1 DRS je uvela 2011. godine, a i danas je neizostavni dio ove trkaće serije koja brzinu duguje izvanrednoj aerodinamici bolida koja im omogućuje nevjerojatne brzine u zavojima, ali im zbog gubitka downforcea otežava blisko praćenje, donosi MAXf1.net.

Nova generacija bolida od 2022. koristi ground effect princip kako bi što više downforcea proizveli iz podnice jer su takvi bolidi gube manje downforcea prilikom bliskoga praćenja što povećava učestalost i trajanje borbi na stazi.

Pretjecanja je 2022. bilo 186 više nego 2021. (785 – 599), što je porast od 31.05% a češće smo svjedočili bliskim borbama uz bliže praćenje kroz zavoje.

Nova generacija pogonskih jedinica stiže 2026., a to će biti prilika da se dodatno optimiziraju pravila i oko dizajna šasije kako bi se još više podigla kvaliteta utrkivanja.

“Nećemo izgubiti DRS jer ćemo imati potpuno aktivnu aerodinamiku na bolidu za 2026.,” rekao je Symonds za Autosport.

“DRS služi smanjenju otpora. Ono što mi se uvijek činilo da bismo trebali napraviti je povećanje downforcea. Jer što se događa bolidu koji prati? Da, gubi nešto otpora, ali ono što ga zaista koči je gubitak downforcea.”

“Naša je ideja povećati downforce na razinu koju bi bolid imao da nema bolida ispred.”

Najjednostavnija metoda za povećanje downforcea je povećanje nagiba prednjega krila, ali moguće je da će uključivati i pomake u podnici ili na stražnjem krilu kako bi se kompenzirao gubitak downforcea u prljavom zraku.

F1 neće ići radikalno za 2026.

Bez obzira na uvođenje novih elemenata aktivne aerodinamike, Symonds kaže da nova generacija bolida za 2026. neće biti radikalno drukčija od trenutne iako su isprobavali različite ideje.

“Kad smo proučavali projekt za 2026. imali smo još jedan čist list papira i istraživali smo svakakve stvari,” rekao je.

“Zapravo smo se vratili na bolid s ground effectom i zavjesicama [na bočnim rubovima podnice] kako bi dobili ideju gdje je granica. Razmatrali smo i bolide s ventilatorom [koji stvaraju polje izuzetno niskoga tlaka ispod bolida za ogromne razine downforcea], svakakve čudne stvari.”

“Ali bolid za 2026. bit će prilično konvencionalan jer smo tako htjeli.”

Kvaliteta ispred kvantitete

Symonds je dodao da nije samo stvar broja pretjecanja nego i broja i trajanja borbi koje vidimo na stazi.

“Svi pričaju o pretjecanjima, ali za nas je pretjecanje kraj borbe. Borba je ta koja je zanimljiva, njezina nepredvidivost, hoće li ga prestići?”

“Znam da puno ljudi kritizira DRS i to je problem s DRS-om, da pretjecanja može učiniti prejednostavnima.”

Ali suprotno, kad ga nemate, kao u Imoli kad je FIA oklijevala s aktivacijom DRS-a, dobijete neke dosadne utrke. Stvar je dobre interpretacije.”